EL DESPERTAR SAI
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viernes, 16 de junio de 2017

BHAGAVAN SRI SATHYA SAI BABA - PREGUNTAS Y RESPUESTAS



NOTA: Por favor, guardar o imprimir para hacer referencia cada vez que tenga alguna duda.

BHAGAVAN SRI SATHYA SAI BABA - Preguntas y respuestas
Estas citas están tomadas del Diccionario de Citas Sai y ponen juntos en una forma de entrevista muy agradable, un trabajo de colaboración de 36 devotos Sainet.
Q:      Swami, ¿por qué he nacido?
Sai:   ¿Con qué propósito nació usted? (1) El hombre ha sido enviado al mundo ... para darse cuenta de la verdad que él no es el hombre, sino Dios. La onda baila con el viento, toma el sol en el sol, retoza en la lluvia, imaginando que está jugando en el seno del mar; que no sabe que es el propio mar. Hasta que se da cuenta de la verdad, se tiró hacia arriba y abajo; cuando se sabe, puede estar tranquilo y contento, en paz consigo mismo. (2)
Q:      ¿Cómo soy yo Dios, Swami? Soy un ser humano con un cuerpo humano.
Sai:   usted está en este cuerpo, en este receptáculo ... para realizar el Dios que realmente son. Este cuerpo es el capullo que ha hecho girar alrededor [mismo], por medio de sus impulsos y deseos. Utilizarlo para crecer alas para que pueda escapar de ella! (3)
Q:      ¿Tengo que llegar a Dios?
Sai:   Todas las criaturas tienen que llegar a Dios. (4) Es el destino del hombre a partir de la  jornada humana a la divinidad, como ya ha viajado de animalesd. (5) Algunos pueden ascender un avión, otros pueden viajar en coche o un autobús, algunos prefieren un viaje en tren, otros pueden tener gusto de caminar penosamente a lo largo  "pero todos tienen que llegar a la meta, un día u otro. (6)
Q:      Pero, Swami, ¿dónde voy a encontrarlo?
Sai:   [La] Principio Divino es la esencia misma del hombre. ... Es la fuente de la fuerza que es infalible y irresistible. ... La divina es aquí antes, detrás de ti, dentro de ti, fuera de ti; la inteligencia a través del cual se puede reconocer. (7)
Q:      Estoy seguro de que podría encontrar a Dios si he vivido aquí en Prashanti Nilayam, contigo.
Sai:   La comunidad en la que usted se encuentra es la arena donde se puede ganar la victoria, el gimnasio donde se desarrolla la habilidad para ganar. (8)
Q:      Pero ¿por qué debo permanecer en un mundo tan infeliz, donde yo también soy un infeliz?
Sai:   Usted [aprender] por la experiencia de los embates del mundo. El mundo es una parte muy esencial de la curricuÂlum del hombre. (9) 
El mundo ... es como un hotel al que hemos llegado a experimentar las consecuencias de nuestras acciones en el pasado. El cuerpo es una habitación en el hotel en el que tenemos que sufrir las consecuencias kármicas. (10)
Q:      Cuando estoy en casa, muchas cosas me distraiga. No suelo pensar en encontrar a Dios.
Sai:   Sin tratar de descubrir la DiÂvinity que está en la forma humana, la gente está perdiendo sus vidas. Si se examinan las grandes escrituras del mundo, encontrará que todos ellos hacen hincapié en la suprema belleza de ser capaz de descubrir la propia naturaleza divina, sin la cual no se puede lograr la verdadera felicidad. El hombre busca los placeres mundanos y prosÂperity pero no busca que la Divinidad interior que le dará la felicidad permanente. (11)
Q:      Pero, Swami, ¿no es un largo camino?
Sai:   usted tiene que recorrer un largo camino. Pero no sea desanimado. (12) He venido para guiar [que]. (13) Estoy ... listo para ayudarle desde la primera lección hasta la última. (14)
(1) Sathyam, Sivam, Sundaram, III, 81. 
(2) de voz de la Avatar, II, 4. 

(3) Sathya Sai Habla, IV, 12. 

(4) SSS, I, 14. 

(5) Sathya Sai Baba: realización de Amor, 65. 

(6) SSS, IV, 40. 

(7) VOA, II, 10. 

(8) SSS, VIII, 5. 

(9) SSS, I, 12. 
(10) Sanathana Sarathi, 30, mayo de 1987 122. (11) SSS, XI, 57. (12) SSS, I, 196. (13) La vida de Bhagavan Sri Sathya Sai Baba, frontispicio. (14) SSS, I, 196.





Q:      Swami, la edad de oro que has hablado acerca, cuando va a empezar?
Sai:   El día en que la hermandad del hombre y la paternidad de Dios brillará brillante y hermoso está amaneciendo y se acercaba. (1)
Q:      ¿Cómo será esta vez será?
Sai:   Esta edad [será a] edad de oro para los buscadores de Dios, para ganar y aprender Viveka.(2) [En la] falsedad fallará, la verdad triunfará y reinará virÂtue. Carácter conferirá poder a continuación, no el conocimiento o habilidad inÂventive o la riqueza. La sabiduría será entronizado en los Consejos de las Naciones. (3)
Q:      ¿Qué señal que le dará la edad de oro está comenzando?
Sai:   La gloria de Sai se extenderá a todas las partes del mundo. Será inÂcrease mil veces. (5) Usted verá miles de prensado a lo largo de este camino, cientos en cada roca en estas colinas. (6)
Q:      ¿Cómo lleno que será!
Sai:   [Que] día cuando millones se reunirán para beneficiarse del Avatar que rápidamente viene;Yo te estoy aconsejando a garÂner y el tesoro de toda la gracia y toda la dicha que puedas, mientras puedas, para que pueda sostener yourÂselves rumiantes en la sweetÂness de los recuerdos y el exÂperience. (7)
Q:      Si millones vienen, dónde vamos a reunir?
Sai:   El tiempo pronto llegará cuando este enorme edificio o incluso los más vastos serán demasiado pequeños para los encuentros de los que se llaman a este lugar. El cielo mismo tendrá que ser el techo del auditorio del futuro; Voy a tener que renunciar al coche e incluso el avión cuando me muevo de un lugar a otro, por las gentes se agolpan a su alrededor será demasiado grande; Voy a tener que moverse por el cielo; Sí, eso también va a pasar, me crean. (8)
Q:      Caminar a través del cielo, Swami. Lo emocionante que será! ¿De qué otra será el mundo sabe Usted es el Señor?
Sai:   Antiguamente, cuando el Govardhanagiri fue levantado en alto por el niño, las Gopis y los Gopalas dio cuenta de que Krishna era el Señor. Ahora, no es una Govardhanagiri, será levantado toda una serie. ¡Ya verás! Ten paciencia, tener fe. (9)
Q:      Es difícil para mí imaginar tal milagro!
Sai:   no se deje engañar. No es mi purÂpose a atacar a los hombres mudos por el despliegue de la fuerza milagrosa! He venido para conferir el don de blessÂedness y la bendición de la felicidad como la recompensa por el esfuerzo espiritual genuina y conducir a la humanidad a la Libertad , Luz y Amor. (10)
Q:      ¿Cómo muy afortunado soy de estar vivo el día de hoy.
Sai:   Su buena fortuna ... es mayor que la disponible para los anacoretas, monjes, sabios, santos e incluso personalidades que encarnan [facetas de la gloria divina]! (11) El hecho de que estás vivo este día es una bendición. (12)
Q:      Swami, ¿por qué has esperado tanto tiempo para declarar públicamente usted mismo? ¿Por qué no declara la edad de oro ahora?
Sai:   Antes de que tengo que llevar este tipo de personas cercanas a mí, que, en sus vidas anteriores, han sido incesÂsantly e incansablemente tratando de obtener acceso a mí por la severa Sadhana. Llegará un tiempo en que el mundo va a saber sobre el AvaÂtar través de una declaración pública. (13)
Q:      ¿Quién declarará usted al mundo, Swami?
Sai:   Los devotos de talla mundial, capaz de hablar de Sai, estarán presentes cuando el tiempo es correcto para ellos. (14) Los Mahapurushas, los Mahatmas, la Jnanis, [y] los yoguis ... todos serán cooperar en la tarea de restablecer la justicia y despejar el camino para el Mundial-atÂtaining Shanthi. (15)
Q:      ¿Cómo será el mundo cuando haya terminado su trabajo?
Sai:   El mundo será pacífico. ... Todo estará amor â € "amor, amor, amor eveÂrywhere. (dieciséis)
Q:      Oh, Swami, ¿qué puedo hacer para estar listo para la edad de oro?
Sai:   adherirse firmemente a la verdad de sus convicciones. Estar preparado para satisfacer cualquier desafío. ... estar listo para enfrentar cualquier situación. ... Fortalecer su fe en Dios. (17) Se prepara para asumir la tarea asignada a usted â € "a ser instrumentos dedicados [a] la misión en la que ha llegado el Divino. (18)
(1) Sathya Sai Habla, X, 34. 
(2) SSS, XI, 186. 

(3) Sathyam, Sivam, Sundaram, III, 21. 

(4) Espíritu y la mente, Sandweiss, 245. 
(5) Sanathana Sarathi , 36, diciembre de 1993 333. (6) SSS, II, 90. (7) SSS, VIII, 94. (8) SSS, II, 90-1. (9) SSS, III, 23. (10) Sathyam, III, 21. (11) SSS, VI, 211. (12) SSS, X, 17. (13) SB y el Nara-Narayana Gufa Ashram, I, 38. (14) Mi Baba y I, 205. (15) SSS, I, 32. (16) MBI, 189. (17) SS, 36, diciembre de 1993 333. (18) SSS, IX, 94.


Q:      Swami, debe tener hambre, y sin embargo, nunca he visto que come.
Sai:   Para mí, el Ananda [dicha] es mi comida. (1) Necesito ningún otro alimento que no sea [que].Soy Anandaswarupa. Mi naturaleza es Ananda. (2)
Q:      ¿Alguna vez se duerme entonces, Señor?
Sai:   Si necesitaba resto no lo habría encarnado. (3) No duermo por la noche; Recuerdo ... eventos de mis allá de las apariencias, y me río dentro de mí mismo como recuerdos pasan a través. (4) En el medio de la noche, [enciendo] fuera de la luz y [el resto] en la cama porque si la luz está encendida devotos se reúnen. ... La gente piensa que Baba descansa en la tarde hasta las 16:00Pero El nunca descansa. Nunca está cansado. Él es siempre workÂing. (5)
Q:      ¿Usted no desea a veces para viajar en otro lugar, sólo para estar lejos de todo esto?
Sai:   no tengo necesidad de ver lugares. Estoy en todas partes, siempre! (6) No me mueve por el deseo de un cambio, o para la recreación, o de viaje. (7)
Q:      ¿Alguna vez se preocupan de que, con toda esta gente aquí, no será capaz de completar su trabajo?
Sai:   La preocupación es totalmente ajeno a mí. No estoy al tanto de cualquier dificultad, disÂparagement o presiones causadas por otros. ... (8) Nada puede detener mí hacia arriba o agite Me o proyectar una sombra sobre mí en esta forma humana .... Mi Sankalpa debe prevalecer; Mi tarea debe llevarse a cabo. Mi misión tendrá éxito. (9) A veces puede esperar hasta que pueda alcanzar diez cosas de un solo golpe .... Pero Mi Palabra nunca fallará. (10)
Q:      Usted está siempre en el trabajo y, sin embargo parece tan tranquilo.
Sai:   Yo no tengo un horario de tiempo para cumplir con cualquier ley ni puede atarme. Yo soy el último de los cuales se originó everyÂthing, en los que se preÂserved y en los que será destruido.(11)
Q:      ¿Cómo puedo saber que lado de usted?
Sai:   Estancia en Prashanthi Nilayam; mover conmigo y la experiencia de mi compañía y conversación. Me escuchen y ver de mí y luego formar sus conclusiones; entrar y conocer la profundidad; comer y conocer el sabor. (12) La forma en que el Avatar tiene que ser utilizado para la propia liberación ... es: vigilar cada paso, observar sus acciones y actividades, seguir el principio rector de la cual su vida es una elaboración. Marcar su amor, su compasión, su sabiduría, tratar de ponerlos en su propia vida. (13)
Q:      Yo no sólo debería mirarte. También debería escuchar con atención a su consejo, no debería?
Sai:   Usted puede obtener Anandam sólo siguiendo el consejo que os doy, y es por eso que estoy en particular que usted debe escuchar con atención y tomar en serio todo lo que digo. (14) La confianza en mi sabiduría: no cometer errores. Amor Mi incertidumbre! Porque no es un error. Es mi intención y Will. Recuerde, nada sucede sin mi voluntad. Estate quieto. No quieren entender; no le pida a entender. Renunciar a la comprensión. Renunciar al imperativo que exige comprensión.(15)
(1) Sathya Sai Habla, I, 179. 
(2) Sathyam, Sivam, Sundaram, III, 64. 

(3) SB: Realización de Amor, 216. 

(4) Vida de Bhagavan Sri Sathya Sai Baba, 10. 

(5) Las conversaciones con Sathya Sai Baba, 65. 
(6) Sathyam, III, 25. (7) LBSSSB, 124. (8) Sanathana Sarathi, 33, septiembre de 1990 245. (9) SSS, I, 95. (10) SSS, I, 189. (11) Sai Vandana, 142. (12) LBSSSB, 202. (13) SSS, VI, 167. (14) SSS, I, 15. (15) Sathyam, III, 43 .


Q:      ¿Cuál es el objetivo de la vida humana?
Sai:   ¿Cuál es el objetivo de la vida humana? ¿Cuál es el objetivo de que el hombre debe darse cuenta? Se trata sólo de comer, beber, dormir, probando un poco de alegría y de dolor y, finalmente, la muerte, al igual que cualquier ave o bestia? No, por cierto. Un poco de reflexión revelará que es ... Brahma-Sakshathkara, la realización de lo absoluto, de Brahman! (1) Usted ha venido de la divina y hay que volver a la divina. (2) Que el Principio Divino es la esencia misma del hombre. La toma de conciencia de esta verdad es el objetivo de la vida; que es la fuente de la fuerza que es infalible e irresistible. ... La divina es aquí antes, detrás de ti, dentro de ti, fuera de ti;la inteligencia a través del cual se puede reconocer. También es con usted, pero usted es ciego o enfermo con visión defectuosa o, peor aún, voluntariamente dispuestos a cerrar los ojos! (3)
Q:      ¿Cuál es el objetivo de todas las prácticas espirituales?
Sai:   Todas las prácticas espirituales están dirigidos a [la completa] purificación [del corazón]. (4) El amor tiene un efecto eléctrico en los seres humanos. Se purifica el corazón humano. (5) a través del amor â € "amor adquirido a través de Sadhana, y compartida con todos como Sadhana â €"se puede alcanzar la paz, por el individuo, así como por la nación. (6) Dios es la encarnación del Amor. ... Dios que es amor sólo puede realizarse a través del Amor. (7) A menos que limpiar la mente con el amor, la Luna llena de la sabiduría espiritual no puede brillar en ella. El considerando del Nombre, la observancia de los votos y vigilias, de ayunos y festivales, puede brillar en el cielo interior de la mente, como estrellas tachonan el cielo, pero, hasta que la lámpara del amor se enciende, la oscuridad no se desvanecerá. (8)
Q:      ¿Por qué debo trabajar? ¿Por qué no puedo simplemente sentarse debajo de este árbol y leer acerca de Dios?
Sai:   Mientras estás en este mundo, debe estar involucrado en el trabajo. El trabajo es muy importante para los seres humanos. Es a través de su trabajo y las actividades que se aprende a armonizar los pensamientos, las palabras y los hechos. (9) la libertad perfecta no se da a cualquier hombre sobre la tierra, porque el sentido mismo de la vida mortal es la relación y dependencia con otra. (10) El verdadero Guru no es un preceptor humano [maestro]. Es el Cosmos sí mismo, Prakriti, creación, el mundo que nos rodea. (11) Se [comentarios] por la experiencia de los golpes del mundo. El mundo es una parte muy esencial del plan de estudios del hombre. (12) La comunidad en la que usted se encuentra es la arena donde se puede ganar la victoria, el gimnasio donde se desarrolla la habilidad para ganar. El viaje espiritual descansa a través de la compasión, la simpatía, la ayuda mutua, y el servicio, y estos se fomentada por la sociedad y se deben usar para la sociedad. (13)
Q:      ¿Estamos solos en el universo? ¿Cuáles son otros seres como?
Sai:   El universo no tiene principio y en él habitan una infinidad de jivas '' (seres vivos). Entre estos jivas, el hombre es el ser más exaltado. (14) en todo el universo no hay otro planeta que tiene la vida humana, o una forma de vida similar. ... Hay vida en todo el universo. [Pero] la expresión de la vida en la Tierra es hacia arriba a través de lo humano a lo divino. En virtud del nacimiento humano, el siguiente paso es la realización completa de la Divinidad. La vida humana es sagrada y debe ser apreciado por tener el valor más alto. (15)
La pregunta acerca de la vida en el universo surge debido a proyectar sus propias circunstancias particulares. Usted siente que otras formas de vida sería intolerable porque tales formas sería intolerable para usted. En el calor, el sol ardiente, por ejemplo, los seres están viviendo. existe esta vida en circunstancias que se consideran intolerables por ti. En otra parte del universo, la vida siente que es la Divinidad, es uno con la Divinidad, y es muy feliz, y sintiendo todo está bien.(dieciséis)
Q:      ¿Hay otros "dioses", además de Dios? ¿Qué hacen?
Sai:   Al igual que el gobernante de un dominio terrenal pequeña tiene ciertas normas que ir por el cumplimiento de su deber, el Soberano del mundo, el Todopoderoso, también, [tiene] tales regulaciones en la materia del gobierno del universo. Es pueril decir que Dios iba a hacer todo por sí mismo, simplemente porque es omnipotente. ... A pesar de que hay una delegación de autoridad en la administración de un reino terrestre por una regla por la cual varias funciones son realizadas por varios ministros que tienen asignado el cargo de ciertos departamentos y carteras, en la gestión de los asuntos del Cosmos, la Dios Todopoderoso también asigna ciertas funciones a ciertos dioses como Indra, Varuna, y Rudra. Simplemente [como] no se toman todos los asuntos terrenales directamente a un rey, pero se presentan a los ministros competentes para la acción, todas las oraciones de los hombres no llegan a Dios mismo â € "que son atendidos por un Su 'ministros' €"Indra , Varuna y otros. (17) El Señor no va a interferir en las funciones de las diferentes deidades. Él deja que Brahma, Vishnu y Easwara llevar a cabo sus respectivas funciones de acuerdo con las leyes cósmicas. (18) Oraciones para fines mundanos no llegan a Dios. Alcanzarán sólo aquellas deidades que se ocupan de tales esferas restringidas. Sin embargo, todas las oraciones que surgen de amor puro, desinteresado afán de prestar servicio y de los corazones que son todo incluido llegará a Dios. (19)
Q:      ¿Por qué me siento feliz cuando veo a alguien feliz? ¿Por qué no me siento triste en su lugar?
Sai:   No estamos preocupados cuando algo es bueno, sólo cuando es malo. Esto se debe a que la bondad es natural y el mal es una aberración. Estamos preocupados y alarmados cuando alguien se desliza en mal o está en el dolor o en el dolor. Esto se debe a que la naturaleza nos planea estar en lo cierto, para ser feliz y para siempre en la alegría. Es una lástima que el hombre ha perdido su entendimiento de esta verdad. (20)
Q:      Siempre me siento este deseo, no importa lo que hago. ¿Qué es?
Sai:   El hombre tiene una sed innata de Dios, un anhelo incorporado para el Ananda de primer orden, que nunca se producirá un error o fallar. (21) El Señor lo ha hecho en forma de hombre que se inclina hacia Dios y encantados con la expansión de su visión y feliz cuando es moral y virtuoso. Así que el hombre debe servir a sus intereses mediante la adhesión a su naturaleza básica, por la concentración de Brahma, por el cultivo de Sathya y la práctica de Dharma. (22) El anhelo más profundo del hombre es experimentar el Uno, la base, el Ser que se ha convertido. (23) Es solamente por el consumo de Dios que [esto] sed puede ser apagado; No por sustitutos o paliativos. (24) El hombre puede obtener Shanti Sólo volviendo a [su] tierra natal, a saber., Dios.Hasta entonces, la nostalgia se atormentarlo. (25)
Q:      ¿Qué diferencia a los seres humanos, aparte de los animales?
Sai:   Discriminación ... conjuntos [los seres humanos] aparte del resto de los animales. (26) [El] poder divino está presente en todas partes en la creación. Sólo el hombre tiene la capacidad de reconocer este poder. (27)
Ningún otro ser vivo [que hombre] ha sido dotado de inteligencia y [a] facultad discriminadora, aumentaba a este grado, con el fin de que ésta pueda visualizar el Atma. Esta es la razón por la cual el hombre es aclamado como la corona de la creación, y por qué los sastras proclaman que la oportunidad de nacer como el hombre es una pieza muy rara de la buena suerte. El hombre tiene las calificaciones necesarias para buscar la causa de la Creación; que tiene en él el deseo y la capacidad. (28)
Sólo el hombre puede elevarse mediante el esfuerzo a etapas superiores de la evolución espiritual.Ningún otro animal puede hacerlo. domadores del circo pueden formar a un tigre para realizar varios trucos, pero no pueden cambiar su naturaleza. No pueden hacer que viven en el césped y completamente priva de la carne. Pero el hombre es diferente. Su naturaleza se puede cambiar por medio de su propio esfuerzo disciplinado. Él puede controlar, por su voluntad, los malos pensamientos y las ideas que surgen en su mente. Esta es la razón por nacimiento como un ser humano es considerado un raro don. (29)
El instrumento especial que Dios ha asignado el hombre, es decir, Buddhi o intelecto, tiene que ser utilizado por el hombre para convertirse en maestros de estos sentidos hacia abajo arrastrando. El intelecto tiene que ser utilizado para juzgar y decidir los medios para la elevación del ser humano a lo Divino. Tiene que ayudar al hombre a realizar a Dios. (30)
En un mundo repleto de ... los opuestos, el hombre tiene que hacer constantemente la posibilidad de elegir entre lo que es correcto y apropiado y lo que es malo o indeseable. Un hombre que no tiene tal facultad discriminar es un animal. El hombre no debe dejarse guiar por la mente. Él debe seguir las indicaciones de su inteligencia (Buddhi). Como siempre y cuando siga la mente, no se puede obtener Madhava (Divinidad). (31)
Q:      Cuando hago algo, lo hago o qué Dios?
Sai:   Usted tiene que darse cuenta de que poco depende de sus esfuerzos por sí solos. Puede tener prueba de esto en su propio cuerpo. Por ejemplo, ¿qué esfuerzos estás haciendo ver que su corazón late con regularidad? ¿Hasta dónde estás responsable del proceso de respiración que pasa continuamente? ¿Cuál es su contribución al proceso digestivo que sucede dentro de ti? Son estos los resultados de los esfuerzos humanos? Se puede seguir viviendo simplemente deseando que usted debe seguir viviendo? ¿Es capaz de poner fin a su vida cuando lo desea? Es usted responsable de su nacimiento? De ningún modo. Cuando indagan acerca de este problema, se dará cuenta de que es su sentido de hacedor y enjoyership que está causando todos los problemas. (32) 
Cuando [una persona] lleva a cabo acciones, en cuanto a sí mismo como el hacedor, las acciones se convierten en cadenas que lo atan. Todas las acciones que se realizan con la sensación de que están destinados como ofrendas para complacer a la divina no conducen a la servidumbre. Se convierten en acciones "sin deseo" (Anapeksha). Hay que reconocer que es el principio divina en todos los seres que está recibiendo las acciones realizadas a través de los seres humanos como instrumentos. Mientras el hombre se considera a sí mismo como el hacedor (kartrutva) y disfrutador (bhoktrutva) que no puede escapar de las consecuencias de sus acciones. (33)
Q:      ¿Qué debo hacer si veo un crimen?
Sai:   Hoy en día muchos están cayendo en las acciones que se oponen a Dharma y la verdad y, sobre la base de su casta o comunidad, están promoviendo la lucha y conflicto en el país.Ancianos de la nación están quedando meros espectadores de todas las acciones injustas y violentas que se están haciendo por los elementos del mal. Incluso los académicos e intelectuales se están quedando en silencio. Las personas que ocupan altos cargos son simplemente observando lo que pasa. Nadie, sin embargo, está haciendo ningún esfuerzo para detener esta amenaza. Ellos no se resisten a los malos elementos. Parece como si todo su conocimiento, posición e influencia se han reducido a la nada. Estas personas, a pesar de que no pueden caer en actos injustos, están dando ánimo a ellos. Cuando se perpetran el mal y la injusticia y la violencia, si los individuos se ven en la despreocupada, deben ser considerados como cómplices de los crímenes. Al final ellos también sufren tanto como los criminales. Por su asociación pasiva, que proporcionan el estímulo a los malhechores. Cuando el bien están asociados con los malos y no se oponen a ellos, que comparten la responsabilidad de los hechos de los que hacen el mal. La Divina destruye incluso aquellos que o bien no se oponen o permanecer pasivo mientras la injusticia y la mala acción se cometen. La Divina no tendrá en cuenta si se aprenden o ignorantes, sabia o no. Si se aprenden o sabio, ¿por qué no defender la verdad y la justicia? ¿Por qué no dicen nada? Esto significa que ellos están contaminados por la misma culpa. El fracaso para resistir el mal es su ofensiva. Es sólo cuando nos resistimos a los actos de maldad y la injusticia y tratar de sofocar las malas prácticas en la sociedad que puede presumir de ser ayudar en la tarea de restaurar el Dharma. ... Cualquiera puede cometer un delito, ya sea un hijo, una relación o un socio cercano, uno será libre de la mancha de ser cómplice del delito sólo si se opone a la acción equivocada y trata de corregir al delincuente. Si, por el contrario, se permite o fomenta que se haga, será culpable de reducción. (34)
(1) Dharma Vahini, 71. 
(2) Sanathana Sarathi, 30, mayo de 1987 121. 
(3) de voz de la Avatar, II, 10. (4) Las conversaciones con Sathya Sai Baba, 44. (5) Bhagavan Sri Sathya Sai en Amritsar , etc., 35. (6) Yoga de Acción, 40.(7) Sathya Sai Habla, XI, 68. (8) SSS, IX, 98. (9) Sai Baba Gita, 3-4. (10) Sai Baba: The Ultimate Experience, 150. (11) SSS, XI, 120. (12) SSS, I, 12. (13) SSS, VIII, 5. (14) de verano Duchas en Brindavan, 1979, 85 . (15) CSSB, 150. (16) Mi Baba y I, 226. (17) SSB, 1979, 8. (18) SS, 38, abril de 1995, 87. (19) SSS, XI, 68. (20 ) SSS, X, 248. (21) SSS, VII, 362. (22) DV, 79. (23) SSS, XI, 73. (24) SSS, VII, 362. (25) DV, 72. (26 ) YOA, 41. (27) SS, 31, diciembre de 1988 309. (28) SSV, 1. (29) SSS, X, 189.(30) SSS, XI, 9. (31) SS, 31, Mar. 1988 70. (32) SS, 33, septiembre de 1990 235. (33) SS, 36, febrero de 1993 30. (34) Los discursos por Bhagavan Sri Sathya Sai Baba, I, 141-2


Q:      Swami, ¿no hay nada en el universo que Dios no creó?
Sai:   Todo en el mundo se deriva de Dios. (1) Nada es causada. ... Todo ser, objeto, incidente ha sido causado por la causa primaria de su dirección u orientación. (2)
Q:      ¿Qué motivó a Dios para crear el mundo?
Sai:   [Dios] ha querido el mundo como su deporte. (3) Prakriti [el mundo] es sólo el lila del Señor, puesto delante de ti para que pueda tomar conciencia de su gloria, su esplendor. (4)
Q:      He oído decir que Dios habita en todo. ¿Es esto así?
Sai:   El Divino habita en todo el Universo, desde el átomo minutos a la estrella más vasta. (5) No existe lugar en el que no lo es. (6)
Q:      Pero, Swami, a menudo decimos que la naturaleza es diferente de Dios. Decimos: "No es esto. No es esto." No habite Dios en la naturaleza también?
Sai:   Usted tiene que verter en las llamas que se elevan hasta destruirlo (porque son las llamas de la revelación, la purificación, la discriminación) de la visión limitada que ve la naturaleza tan diferente de lo Divino. La Divina creó todo esto a través de la divina y con la sustancia divina. (7)
Q:      Entonces, ¿cuál es la clave para entender el misterio de la naturaleza y Dios?
Sai:   La verdad básica de la naturaleza es el Uno en los muchos; esa es la clave para su comprensión. (8) La forma más fácil de captar la realidad básica es ver al Señor en cada criatura; el deportivo Señor en toda esta multiplicidad, como la realidad subyacente de todos. (9)
Q:      Swami, encontrar estos misterios difícil de entender.
Sai:   El misterio divino es increíblemente maravillosa. No es fácil para el común de los mortales a comprender estos misterios. (10)
Q:      ¿Qué me impide la comprensión de ellos, desde la comprensión del Dios sin forma?
Sai:   lo no manifestado, Nirguna Brahman [Dios sin forma] cognised en el clímax de la Jnanamarga [ruta de la sabiduría] no puede ser captado por el individuo sentido centrada y sin grande fatiga y problemas. Esta es la razón por la cual los Puranas refugio mucho más en el aspecto Saguna [el aspecto de Dios con forma] que en el aspecto sin atributos de Dios. En primer lugar, el aspirante tiene que practicar la Sadhana en relación con el aspecto Saguna de Dios; esto le dotan de concentración y después, de acuerdo con la ley de enjuiciamiento de lo denso a lo sutil, puede fusionar su mente en el Nirguna Brahman. (11)
Q:      ¿Cómo podría pasar de ser centrada en el sentido de ser centrado en Dios con el fin de ser capaz de conocer el misterio de Dios?
Sai:   reflexionar sobre el consejo paliativo y curativo que te he dado fuera de la plenitud de Mi Amor; tratar de limpiar sus mentes a través del arrepentimiento de los errores cometidos o previstas; resolver con firmeza inquebrantable para dar forma a sus vidas de nuevo, librarla de hábitos nocivos profundas de expresión, de pensamiento y de acción, y provocar que de conformidad con el Plan Divino, por el cual cada uno de ustedes va a florecer en el totalmente divina. (12)
(1) Sai Baba Gita, 3. (2) de voz de la Avatar, II, 11. (3) Sathya Sai Habla, X, 243. (4) SSS, III, 29. (5) Sanathana Sarathi, 31, diciembre . 1988, 309. (6) SBG, 8. (7) Sathyam, Sivam, Sundaram, III, 65. (8) Sathya Sai Vahini, 11. (9) SSS, I, 53. (10) SS, 38, abril de 1995, 88. (11) Dharma Vahini, 67. (12) Sathyam, Sivam, Sundaram, III, 6


Q:      Swami, dijo que todo el mundo está aquí con un propósito. ¿Por qué estás aquí?
Sai:   Yo he venido para inscribir un capítulo de oro en la historia de la humanidad. (1)
Q:      ¿Qué quiere decir, señor?
Sai:   Sai ha venido ... para lograr la suprema tarea de elevar a la humanidad entera, como una sola familia en el vínculo de hermandad, de afirmar e iluminar la Realidad del Alma de cada ser con el fin de revelar la Divina que es la base sobre la cual todo el cosmos descansa, y de instruir a todos para reconocer la herencia común Divino que ata al hombre a hombre para que el hombre puede librarse del animal, y se levanta a lo Divino, que es su meta. (2) 
Quiero construir una humanidad sin ninguna religiosa, casta u otras barreras en un imperio universal del amor que permitiría a mis devotos a sentir el mundo entero como su familia. (3)
Q:      ¿Cómo puede ser un solo cambiar el mundo entero?
Sai:   El poder de Sai no tiene límites; Se manifiesta por los siglos. Todas las formas de 'poder' son residentes en esta palma Sai. (4) Mi cuerpo, como todos los otros cuerpos, es una morada temporal, pero mi poder es eterno, que todo lo impregna, cada vez más dominante. (5)
Q:      ¿Eso significa que simplemente puede chasquear los dedos y curar todo en el mundo?
Sai:   Si curo todo al instante, dejando a la gente en su nivel actual de conciencia, pronto desordenar las cosas y estar en las gargantas de los otros de nuevo con el resultado de que la misma situación caótica se desarrollaría en el mundo. (6) [En cambio] tengo que trabajar a través de [la gente], en el despertar que viven en Dios en ellos y evolucionar a una realidad superior con el fin de que puedan dominar las leyes y fuerzas naturales. (7) [I] conduciré a la gente ... a un nivel superior de conciencia para que puedan entender la verdad de las leyes espirituales para que puedan girar hacia la rectitud y firmeza trabajar por mejores condiciones. (8)
Q:      ¿Por qué el Señor mismo venga?
Sai:   Cuando hay una pequeña perturbación, un agente de policía es suficiente para dejar de leerlo; cuando el problema está amenazando con convertirse en proporciones considerables, un inspector de policía es enviado; cuando crece en un disturbio, el superintendente de la policía para reprimir a sí mismo tiene que; pero cuando, como ahora, toda la humanidad está amenazada de ruina moral, el inspector general se reduce, es decir, el Señor desciende con su ejército de hombres y solicitantes de santas. (9)
Q:      Si Usted es el inspector general, va a protegernos de una guerra nuclear?
Sai:   El mal es tan extendida que la humanidad misma sería destruida en un holocausto nuclear ....Es para evitar una catástrofe de tal manera que esta presente Avatar ha venido a elevar la conciencia humana por encima de la existente síndrome de la ira, el odio, la violencia y la guerra y salvar al mundo del desastre. (10)
Mi misión es la de adelantarse a los incendios [de conflagración termonuclear] restableciendo el Dharma y la ley espiritual de un Dios, una religión, una [corazón] lenguaje que abarca una sola humanidad. (11)
Q:      Swami, ¿por qué ha sido el de las Naciones Unidas incapaz de mantener el mundo de la guerra?
Sai:   Sólo el poder de la divina puede salvar al mundo [hoy]. (12) [Tengo] para hacer frente a [a] crisis que está sacudiendo el mundo y en todo el mundo. ... La inmoralidad se ha puesto el traje de la moral y es atractivo hombre en el pantano del pecado. La verdad es condenado como una trampa; la justicia se burló de; Santos se tortura como enemigos sociales. Por tanto, esta encarnación ha llegado, para defender la verdadera y suprimir el Falso. (13)
Q:      ¿Va a destruir a los malvados como lo hizo en su Rama y Krishna encarnaciones?
Sai:   En este Avathar, los malvados no será destruido; que serán corregidos y reformados y educados y llevaron de vuelta al camino de la que se han desviado. (14) Por eso, este Avathar ha llegado sin armas; Ha venido con el mensaje de amor. La única arma que puede transformar el vil y el vicioso es ... Amor. (15)
Q:      No parece ninguna duda en su mente que usted tendrá éxito.
Sai:   Incluso si se desplomen los cielos, la resolución de Sai no alterar. (16) Nada puede impedir o detener [Mi] trabajo. (17) La voluntad de Dios no puede detenerse. Los eventos ordena Dios debe tener lugar. (18) El esplendor de esta Avathara irá aumentando día a día. (19)
Q:      Creo, Señor. Pero me temo que muchos no lo harán.
Sai:   Muchas dudan en creer que las cosas van a mejorar, que la vida será feliz para todos y lleno de alegría, y que la edad de oro se repita. [Pero] permítame asegurarle que este Dharmaswarupa, este cuerpo divino, no ha venido en vano. Que tendrá éxito en la prevención de la crisis que ha venido sobre la humanidad. (20)
(1) SB: Realización de Amor, Mason y Laing, 167. 
(2) Sathya Sai Habla, IX, 85. 

(3) Espíritu y la mente, Sandweiss, 258. 

(4) SSS, IX, 83. 

( 5) SSS, III, 122. 

(6) SM, 245. 

(7) SM, 245. 

(8) SM, 244. 

(9) La vida de Bhagavan Sri Sathya Sai Baba, Kasturi, 213. 
(10) SM, 239 . (11) SM, 257-8. (12) Sanathana Sarathi, 34, Nov. 1991 302. (13) SSS, VI, 265. (14) SSS, I, 22. (15) SSS, I, 66-7. (16) SS, 36, diciembre de 1993 334. (17) SSS, III, 23. (18) Vista del este de Jesucristo, 12. (19) SSS, III, 23. (20) Sai Baba: Hombre Santo y el psiquiatra, Sandweiss, 91.


Q:      Swami, a veces, cuando estoy en casa, me siento miedo y solo sin ti a mi lado.
Sai:   Cuando en el miedo y la duda, ruega a mí. Sintonizar con fuerza de mi poder, que, en comparación con la energía del sol que he colocado en el cielo, es lo que la respiración de un bebé es un tifón. (1)
Q:      Pero cuando salgo Prashanthi, seguramente usted estará ocupado y olvidarse de mí.
Sai:   No importa a donde vaya, siempre saben que estaré allí, dentro de ti, guiando cada paso del camino. ... Eres mi propio, más caro que querido para mí. Yo te protegeré como los párpados protegen los ojos. (2)
Q:      ¿Cómo vas a saber lo que necesito Usted, Swami?
Sai:   Call On Me en su angustia; es su derecho a invocar Mi Gracia. (3) Si me llamarán, y estaré a tu lado. *** (4)
Q:      Pero, Swami, seguramente sólo se ahorra los puros. He sido muy mala recientemente.
Sai:   Decir que usted tiene que ser pura con el fin de ganar mi gracia es tan tonto como para decir que usted tiene que estar sano para recibir los cuidados de un médico! Los puros no necesitan un maestro! El duro no necesita un médico! (5) ¿Por qué temer si Yo estoy aquí? Poner toda su fe en mí. Voy a guiar y te guarde. (6)
Q:      Pero no puedo verte cuando estoy en casa.
Sai:   Veo [que] y yo estoy con [que], donde [que] puede ser. (7)
Q:      ¿Cómo me pueden ayudar a miles de millas de distancia?
Sai:   Donde quiera que esté, que están cerca de mí. No se puede ir más allá de mi alcance. (8)
Q:      Swami, ¿qué ocurre si no vienes?
Sai:   No te dejaré. He venido para ayudar, para acompañar, y para llevar a usted. Nunca se puede abandonar. Nunca voy a fallar en Mi deber a mis hijos. (9) Nada le hará daño que dirige su atención hacia mí. (10) Sai Krishna mismo se instalará en el loto del corazón. Él estará siempre con vosotros, como protector y guía, y derramará sobre ti Gracia. Él será el de la madre, el padre y PrecepÂtor, el pariente más cercano; Él será su todo. (11)
Q:      Incluso cuando he sido malo?
Sai:   Sin embargo usted es, mío eres tú. No voy a renunciar. (12)
Q:      Incluso si me olvido de ti por un tiempo?
Sai:   Los que se apartan de nuevo vendrá a mí, no dudan de esto. Me invitan de nuevo a mí. (13)
Q:      Oh, Swami, eres el mejor amigo que nadie haya tenido!
(1) Sathyam, Sivam, Sundaram, III, 110. 
(2) Sanathan Sarathi, 30, febrero de 1987, el backcover. 

(3) Sathyam, III, 60. 

(4) La vida de Bhagavan Sri Sathya Sai Baba, 110. 
(5) Sathyam, III, 101. (6) LBSSSB, 98. (7) Sathya Sai Habla, IV, 33. ( 8) Sai Vandana, 74. (9) Yoga de Acción, 8. (10) Shirdi Sai en LBSSSB, 188. (11) SSS, X, 149. (12) Mi Baba y I, 69. (13) Dios desciende en la Tierra, 35.

*** [kasturi:] No importa si [el de la angustia] no es un devoto. En un llamamiento a Baba, ningún nombre en particular es un esencial € "Rama, Krishna , Jesús, Alá, Sai, ya sea cualquiera. Todos los nombres y formas siendo suya y sólo suya, Él está más que dispuesto a responder el grito del que está en peligro y para evitarlo. (LBSSSB, 133.)
Estas citas se toman de la Diccionario Sai de Citas, un trabajo de colaboración de 36 devotos Sainet.
 
 


From: EL DESPERTAR SAI · (via Multiply) <multiply@multiply.com>
Date: 2010-07-05 11:19 GMT-04:00
Subject: BHAGAVAN SRI SATHYA SAI BABA - PREGUNTAS Y RESPUESTAS



EL DESPERTAR SAI · (tecnografica64@hotmail.com) has posted a new blog entry.

NOTE: Please save or print to refer whenever you have some doubt.

BHAGAWAN SRI SATHYA SAI BABA - QUESTIONS AND ANSWERS

These quotations are taken from the Sai Dictionary of Quotations and put together in a very pleasing interview form, a collaborative work of 36 Sainet devotees.

Q:     Swami, why was I born?

Sai:  For what purpose were you born? (1) Man has been sent into the world ... to realize the truth that he is not man, but God. The wave dances with the wind, basks in the sun, frisks in the rain, imagining it is playing on the breast of the sea; it does not know that it is the sea itself. Until it realizes the truth, it will be tossed up and down; when it knows it, it can lie calm and col­lected, at peace with itself. (2)

Q:     How am I God, Swami? I am a human being with a human body.

Sai:  You are in this body, in this recep­tacle ... to realize the God you really are. This body is the cocoon that you have spun round [yourself], by means of your im­pulses and desires. Use it to grow wings so that you can escape from it! (3)

Q:     Do I have to reach God?

Sai:  All creatures have to reach God. (4) It is the destiny of man to jour­ney from human-ness to divinity, as he has already journeyed from animal-ness. (5) Some may ascend a plane, others may travel by car or board a bus, some may prefer a train journey, others may like to trudge along â€" but all must reach the goal, some day or other. (6)

Q:     But, Swami, where will I find Him?

Sai:  [The] Divine Principle is the very core of man. ... It is the source of strength which is unfailing and ir­resistible. ... The Divine is here before you, behind you, inside you, outside you; the Intelligence through which you can recognize. (7)

Q:     I'm sure I could find God if I lived here at Prashanthi Nilayam, with You.

Sai:  The community in which you find yourself is the arena where you can win the victory, the gymnasium where you develop the skill to win. (8)

Q:     But why must I stay in such an unhappy world, where I too am un­happy?

Sai:  You [learn] by the experience of the buffeting of the World. The World is a very essential part of the curricu­lum of man. (9)
The ... world is like a hotel to which we have come to experience the consequences of our actions in the past. The body is a room in the hotel in which we have to undergo the Karmic consequences. (10)

Q:     When I am home, many things distract me. I don't often think of finding God.

Sai:  Without trying to discover the Di­vinity that is in the human form, people are wasting their lives. If you examine the great scriptures of the world, you will find that they all emphasize the supreme precious­ness of being able to discover one's Divine nature, without which one cannot achieve real bliss. Man seeks worldly pleasures and pros­perity but does not seek that inner Divinity which will give him perma­nent happiness. (11)

Q:     But, Swami, isn't it a long way?

Sai:  You have got to go a long way. But do not be down-hearted. (12) I have come to guide [you]. (13) I am ... ready to help you from the first lesson to the last. (14)

(1)   Sathyam, Sivam, Sundaram, III, 81.
(2)   Voice of the Avatar, II, 4.
(3)   Sathya Sai Speaks, IV, 12.
(4)   SSS, I, 14.
(5)   Sathya Sai Baba: Embodiment of Love, 65.
(6)   SSS, IV, 40.
(7)   VOA, II, 10.
(8)   SSS, VIII, 5.
(9)   SSS, I, 12.
(10) Sanathana Sarathi, 30, May 1987, 122.
(11) SSS, XI, 57.
(12) SSS, I, 196.
(13) Life of Bhagawan Sri Sathya Sai Baba, frontispiece.
(14) SSS, I, 196.


Q:     Swami, the Golden Age that You have spoken about, when will it begin?

Sai:  The day when the brotherhood of man and the Fatherhood of God will shine bright and beautiful is dawning and drawing near. (1)

Q:     What will this time be like?

Sai:  This age [will be a] Golden Age for the seekers of God, for earning and learning Viveka. (2) [In it] falsehood will fail, truth will triumph, and vir­tue will reign. Character will confer power then, not knowledge or in­ventive skill or wealth. Wisdom will be enthroned in the Councils of Nations. (3)

Q:     What sign will You give that the Golden Age is beginning?

Sai:  The glory of Sai will spread to every part of the world. It will in­crease a thousand fold. (5) You will see thousands pressing along this road, hundreds on every rock on these hills. (6)

Q:     How crowded it will be!

Sai:  [That] day when millions will gather to benefit from the Avatar is fast coming; I am advising you to gar­ner and treasure all the Grace and all the Bliss you can, while you may, so that you can sustain your­selves ruminating on the sweet­ness of the memories and the ex­perience. (7)

Q:     If millions come, where will we gather?

Sai:  The time will soon come when this huge building or even vaster ones will be too small for the gatherings of those who are called to this place. The sky itself will have to be the roof of the Auditorium of the future; I will have to forego the car and even the airplane when I move from place to place, for the crowds pressing around them will be too huge; I will have to move across the sky; yes, that too will happen, believe Me. (8)

Q:     Walk across the sky, Swami. How exciting that will be! How else will the world know You are the Lord?

Sai:  Formerly, when the Govardhanagiri was raised aloft by the little boy, the Gopis and Gopalas realized that Krishna was the Lord. Now, it is not one Govardhanagiri, a whole range will be lifted. You will see! Have patience, have faith. (9)

Q:     It is difficult for me to imagine such a miracle!

Sai:  Do not be misled. It is not my pur­pose to strike men dumb by the display of miraculous might! I have come to confer the boon of bless­edness and the benediction of bliss as the reward for genuine spiritual endeavor and to lead mankind into Liberty, Light and Love. (10)

Q:     How very fortunate I am to be alive this day.

Sai:  Your good fortune ... is greater than that available for anchorites, monks, sages, saints and even personalities [embodying facets of Divine Glory]! (11) The fact that you are alive this day is a blessing. (12)

Q:     Swami, why have you waited so long to declare Yourself publicly? Why do You not declare the Golden Age now?

Sai:  Prior to that I have to bring such persons near me, who, in their previous lives, have been inces­santly and untiringly trying to get access to me through their severe Sadhana. A time will come when the world will know about the Ava­tar through public declaration. (13)

Q:     Who will declare You to the world, Swami?

Sai:  Devotees of world stature, able to speak of Sai, will be present when the time is correct for them. (14) The Mahapurushas, the Mahatmas, the Jnanis, [and] the Yogis ... will all be co-operating in the task of re-establishing righteousness and clearing the path for the World-at­taining Shanthi. (15)

Q:     What will the world be like when You have finished Your work?

Sai:  The world will be peaceful. ... All will be love â€" love, love, love eve­rywhere. (16)

Q:     Oh, Swami, what can I do to be ready for the Golden Age?

Sai:  Adhere firmly to the truth of your convictions. Be prepared to meet any challenges. ... Be ready to face any situation. ... Strengthen your faith in God. (17) Prepare for shouldering the task assigned to you â€" to be instruments dedicated [to] the mission on which the Divine has come. (18)

(1)   Sathya Sai Speaks, X, 34.
(2)   SSS, XI, 186.
(3)   Sathyam, Sivam, Sundaram, III, 21.
(4)   Spirit and the Mind, Sandweiss, 245.
(5)   Sanathana Sarathi, 36, Dec. 1993, 333.
(6)   SSS, II, 90.
(7)   SSS, VIII, 94.
(8)   SSS, II, 90-1.
(9)   SSS, III, 23.
(10) Sathyam, III, 21.
(11) SSS, VI, 211.
(12) SSS, X, 17.
(13) Sathya Sai Baba and the Nara-Narayana Gufa Ashram, I, 38.
(14) My Baba and I, 205.
(15) SSS, I, 32.
(16) MBI, 189.
(17) SS, 36, Dec. 1993, 333.
(18) SSS, IX, 94.


Q:     Swami, You must get hungry, and yet I have never seen you eat.

Sai:  For Me, your Ananda [Bliss] is My Food. (1) I need no other food than [that]. I am Anandaswarupa. My nature is Ananda. (2)

Q:     Do you ever sleep then, Lord?

Sai:  If I needed rest I would not have incarnated. (3) I do not sleep at night; I remember ... the events of my past appearances, and I laugh within myself as memories pass across. (4) In the middle of the night, [I turn] off the light and [rest] in bed because if the light is on devotees gather. ... People think that Baba rests in the afternoon until 4 p.m. But He never rests. He is never tired. He is always work­ing. (5)

Q:     Don't you wish sometimes to travel somewhere else, just to get away from all this?

Sai:  I have no need to see places. I am everywhere, always! (6) I am not moved by the craving for a change, or for recreation, or travel. (7)

Q:     Do you ever worry that, with all these people here, You won't be able to complete Your work?

Sai:  Worry is totally alien to me. I am not aware of any difficulties, dis­paragement or pressures caused by others. ... (8) Nothing can hold Me up or agitate Me or cast a shadow on Me in this Human Form.... My Sankalpa must prevail; My task must be accomplished. My Mission will succeed. (9) I may sometimes wait until I can achieve ten things at one stroke.... But My Word will never fail. (10)

Q:     You are always at work and yet You seem so calm.

Sai:  I do not have a time schedule to adhere to nor can any law bind me. I am the ultimate from whom every­thing originated, in whom it is pre­served and in whom it will be destroyed. (11)

Q:     How can I know that side of You?

Sai:  Stay at Prashanthi Nilayam; move with Me and experience My company and conversation. Listen to Me and watch Me and then form your conclusions; get in and know the depth; eat and know the taste. (12) The way in which the Avatar has to be used for one's liberation ... is: watch His every step, observe His actions and activities, follow the guiding principle of which His life is an elaboration. Mark His Love, His Compassion, His Wisdom, try to bring them into your own life. (13)

Q:     I should not only watch You. I should also listen carefully to Your advice, should I not?

Sai:  You can get Anandam only by following the advice I give you and that is why I am particular that you should listen carefully and take to heart all that I say. (14) Trust in My wisdom: I do not make mistakes. Love My uncertainty! For it is not a mistake. It is My Intent and Will. Remember, nothing happens without My Will. Be still. Do not want to understand; do not ask to understand. Relinquish understanding. Relinquish the imperative that demands understanding. (15)

(1)   Sathya Sai Speaks, I, 179.
(2)   Sathyam, Sivam, Sundaram, III, 64.
(3)   Sathya Sai Baba: Embodiment of Love, 216.
(4)   Life of Bhagavan Sri Sathya Sai Baba, 10.
(5)   Conversations with Sathya Sai Baba, 65.
(6)   Sathyam, III, 25.
(7)   LBSSSB, 124.
(8)   Sanathana Sarathi, 33, Sept. 1990, 245.
(9)   SSS, I, 95.
(10) SSS, I, 189.
(11) Sai Vandana, 142.
(12) LBSSSB, 202.
(13) SSS, VI, 167.
(14) SSS, I, 15.
(15) Sathyam, III, 43.


Q:     What is the goal of human life?

Sai:  What is the goal of human life? What is the objective that man must realize? Is it just eating, drinking, sleeping, tasting a little joy and grief and finally dying, like any bird or beast? No, certainly not. A little thought will reveal that it is ... Brahma-Sakshathkara , the realization of the Absolute, of Brahman! (1) You have come from the Divine and you have to go back to the Divine. (2) That Divine Principle is the very core of man. Becoming aware of this Truth is the goal of life; it is the source of strength which is unfailing and irresistible. ... The Divine is here before you, behind you, inside you, outside you; the Intelligence through which you can recognize. It is also with you, but you are either blind or diseased with defective vision or, worse still, willfully inclined to close your eyes! (3)

Q:     What is the aim of all spiritual practices?

Sai:  All spiritual practices are aimed at [the complete] purification [of the heart]. (4) Love has an electric effect on human beings. It purifies the human heart. (5) Through love alone â€" love acquired through Sadhana, and shared with all as Sadhana â€" can peace be attained, by the individual as well as by the nation. (6) God is the very Embodiment of Love. ... God who is Love can be realized only through Love. (7) Unless you cleanse the mind with Love, the Full Moon of Spiritual Wisdom cannot shine therein. The recital of the Name, the observance of vows and vigils, of fasts and festivals, may scintillate on the Inner Sky of the mind, as stars stud the sky, but, until the Lamp of Love is lit, the darkness will not vanish. (8)

Q:     Why must I work? Why can I not simply sit under this tree and read about God?

Sai:  As long as you are in this world, you must be engaged in work. Work is very important for human beings. It is through your work and activities that you learn to harmonize thoughts, words and deeds. (9) Perfect freedom is not given to any man on earth because the very meaning of mortal life is relationship with and dependence on another. (10) The true Guru is not a human preceptor [teacher]. It is the Cosmos Itself, Prakriti, Creation, the World around us. (11) You [learn] by the experience of the buffetings of the World. The World is a very essential part of the curriculum of man. (12) The community in which you find yourself is the arena where you can win the victory, the gymnasium where you develop the skill to win. The spiritual journey lies through compassion, sympathy, mutual help, and service, and these are fostered by society and are to be used for society. (13)

Q:     Are we alone in the universe? What are other beings like?

Sai:  The universe is without beginning and in it dwell an infinitude of 'jivas' (living beings). Among these jivas, man is the most exalted being. (14) In all the universe there is no other planet that has human life, or a similar life form. ... There is life throughout the universe. [But] the expression of life on Earth is upward through the human to the Divine. By virtue of human birth, the next step is the full realization of the Divine. Human life is sacred and must be appreciated as having the highest value. (15)

The question about life in the universe arises because you project your own particular circumstances. You feel that other ways of life would be intolerable because such ways would be intolerable for you. In the hot, blazing Sun, for instance, beings are living. This life exists in circumstances considered to be intolerable by you. Elsewhere in the universe, life feels it is Divinity, is one with Divinity, and is quite happy, and feeling all is right. (16)

Q:     Are there other "gods" besides God? What do they do?

Sai:  Just as the ruler of a petty earthly domain has certain norms to go by in carrying out his duty, the Supreme Ruler of the world, the Almighty, too, [has] such regulations in the matter of the governance of the universe. It is puerile to say that God would do everything by Himself simply because He is omnipotent. ... Even as there is a delegation of authority in the administration of a terrestrial kingdom by a ruler by which various functions are performed by several ministers who are assigned the charge of certain departments and portfolios, in running the affairs of the Cosmos, the Almighty God too assigns certain functions to certain gods like Indra, Varuna, and Rudra. Just [as] all earthly matters are not taken directly to a king, but are presented to the concerned ministers for action, all prayers of man do not reach God Himself â€" they are attended to by His 'ministers' â€" Indra, Varuna and others. (17) The Lord will not interfere in the functions of the different deities. He lets Brahma, Vishnu, and Easwara carry out their respective functions according to the cosmic laws. (18) Prayers for worldly ends do not reach God. They will reach only those deities who deal with such restricted spheres. But all prayers arising from pure love, unselfish eagerness to render service and from hearts that are all inclusive will reach God. (19)

Q:     Why do I feel happy when I see someone happy? Why do I not feel sad instead?

Sai:  We are not troubled when something is good, only when it is bad. This is because goodness is natural and evil is an aberration. We are worried and alarmed when someone slides into wrong or is in pain or in sorrow. This is because nature plans us to be right, to be happy and ever in joy. It is a pity that man has lost his understanding of this Truth. (20)

Q:     I always feel this yearning, no matter what I do. What is it?

Sai:  Man has an inborn thirst for God, an in-built yearning for the Ananda of the highest order which will never fail or falter. (21) The Lord has so shaped man that he is inclined towards God and delighted at the expansion of his vision and happy when he is moral and virtuous. So man must serve his best interests by adhering to his basic nature, by concentration on Brahma, by the cultivation of Sathya and the practice of Dharma. (22) The deepest yearning of man is to experience the One, the Basis, the Being that has Become. (23) It is only by drinking God that [this] thirst can be quenched; not by substitutes or palliatives. (24) Man can obtain Santhi only by returning to [his] native home, viz., God. Until then, homesickness will haunt him. (25)

Q:     What sets human beings apart from animals?

Sai:  Discrimination ... sets [human beings] apart from the rest of the animals. (26) [The] divine power is present everywhere in creation. Only man has the capacity to recognize this power. (27)

No other living being [than man] has been endowed with intelligence and [a] discriminative faculty, heightened to this degree, in order to enable it to visualize the Atma. This is the reason why man is acclaimed as the crown of creation, and why the Sastras proclaim that the chance of being born as man is a very rare piece of good fortune. Man has the qualifications needed to seek the cause of Creation; he has in him the urge and the capacity. (28)

Man alone can rise through effort to higher stages of spiritual evolution. No other animal can do so. Animal tamers of the circus can train a tiger to perform various tricks, but they cannot change his nature. They cannot make it live on grass and completely deprive it of meat. But man is different. His nature can be changed by means of his own disciplined effort. He can control, by his will, the evil thoughts and ideas that arise in his mind. This is why birth as a human being is considered a rare gift. (29)

The special instrument that God has allotted man, namely, Buddhi or the Intellect, has to be used by man to become masters of these down-dragging senses. The Intellect has to be used to judge and decide the means for the upliftment of the human to the Divine. It has to help man to realize God. (30)

In a world replete with ... opposites, man has to make constantly the choice between what is right and proper and what is wrong or undesirable. A man who has no such discriminating faculty is an animal. Man should not let himself be guided by the mind. He should follow the directions of his intelligence (Buddhi). As long as you follow the mind, you cannot obtain Madhava (Divinity). (31)

Q:     When I do something, do I do it or does God?

Sai:  You have to realize that little depends on your efforts alone. You can have proof of this in your own body. For instance, what efforts are you making to see that your heart beats regularly? How far are you responsible for the breathing process that goes on continually? What is your contribution to the digestive process that goes on within you? Are these the results of human efforts? Can you continue to live merely by wishing that you should go on living? Are you able to end your life when you wish it? Are you responsible for your birth? Not at all. When you inquire into this problem, you will realize that it is your sense of doership and enjoyership which is causing all difficulties. (32)
When [a person] performs actions, regarding himself as the doer, the actions become fetters that bind him. All actions which are performed with the feeling that they are intended as offerings to please the Divine do not lead to bondage. They become "desireless" (Anapeksha) actions. One has to recognize that it is the Divine principle in all beings which is getting actions done through human beings as instruments. As long as man regards himself as the doer (kartrutva) and enjoyer (bhoktrutva) he cannot escape from the consequences of his actions. (33)

Q:     What should I do if I see a crime?

Sai:  Today many are indulging in actions opposed to Dharma and Truth and, on the basis of their caste or community, are promoting strife and conflict in the country. Elders in the nation are remaining mere spectators of all the unrighteous and violent actions that are being done by the evil elements. Even the scholars and intellectuals are remaining silent. Persons holding high office are merely watching what goes on. No one, however, is making any effort to stop this menace. They are not resisting the evil elements. It appears as if all their knowledge, position and influence have been reduced to nothing. Such persons, though they may not be indulging in unrighteous acts, are giving encouragement to them. When evil and injustice and violence are being perpetrated, if individuals look on unconcerned, they must be regarded as accomplices in the crimes. In the end they also suffer as much as the criminals. By their passive association, they provide encouragement to the evil-doers. When the good are associated with the wicked and do not oppose them, they share responsibility for the deeds of the evil doers. The Divine destroys even those who either do not oppose or remain passive while injustice and wrong-doing are perpetrated. The Divine will not consider whether they are learned or ignorant, wise or unwise. If they are learned or wise, why did they not stand up for truth and justice? Why did they remain silent? It means they are tainted by the same guilt. The failure to resist evil is their offense. It is only when we resist acts of unrighteousness and injustice and try to put down malpractices in society that we can claim to be assisting in the task of restoring Dharma. ... Whoever may commit an offense, whether a son, a relation or a close associate, one will be free from the taint of being accessory to the crime only if he opposes the wrong action and tries to correct the offender. If, on the contrary, he allows it or encourages it to be done, he will be guilty of abatement. (34)

(1)   Dharma Vahini, 71.
(2)   Sanathana Sarathi, 30, May 1987, 121.
(3)   Voice of the Avatar, II, 10.
(4)   Conversations with Sathya Sai Baba, 44.
(5)   Bhagavan Sri Sathya Sai in
Amritsar, etc., 35.
(6)   Yoga of Action, 40.
(7)   Sathya Sai Speaks, XI, 68.
(8)   SSS, IX, 98.
(9)   Sai Baba Gita, 3-4.
(10) Sai Baba: The Ultimate Experience, 150.
(11) SSS, XI, 120.
(12) SSS, I, 12.
(13) SSS, VIII, 5.
(14) Summer Showers in Brindavan, 1979, 85.
(15) CSSB, 150.
(16) My Baba and I, 226.
(17) SSB, 1979, 8.
(18) SS, 38, April 1995, 87.
(19) SSS, XI, 68.
(20) SSS, X, 248.
(21) SSS, VII, 362.
(22) DV, 79.
(23) SSS, XI, 73.
(24) SSS, VII, 362.
(25) DV, 72.
(26) YOA, 41.
(27) SS, 31, Dec. 1988, 309.
(28) SSV, 1.
(29) SSS, X, 189.
(30) SSS, XI, 9.
(31) SS, 31, Mar. 1988, 70.
(32) SS, 33, Sept. 1990, 235.
(33) SS, 36, Feb. 1993, 30.
(34)Discourses by Bhagawan Sri Sathya Sai Baba, I, 141-2


Q:     Swami, is there nothing in the universe that God did not create?

Sai:  Everything in the world is derived from God. (1) Nothing is uncaused. ... Every being, object, incident has been caused by the Primal Cause and its direction or guidance. (2)

Q:     What motivated God to create the world?

Sai:  [God] has willed the world as His Sport. (3) Prakriti [the world] is just the leela of the Lord, set before you so that you may become aware of His Glory, His Splendor. (4)

Q:     I have heard it said that God inhabits everything. Is this so?

Sai:  The Divine dwells in the entire Universe, from the minute atom to the vastest star. (5) No place exists where he is not. (6)

Q:     But, Swami, we often say that Nature is different from God. We say, "Not this. Not this." Does God dwell in Nature too?

Sai:  You have to pour into the flames that rise up to destroy (for they are the flames of revelation, purification, discrimination) the limited vision that sees Nature as different from the Divine. The Divine created all this through the Divine and with the Divine substance. (7)

Q:     Then what is the key to understanding the mystery of Nature and God?

Sai:  The basic truth of Nature is the One in the many; that is the key to its understanding. (8) The easiest way of grasping the basic reality is to see the Lord in every creature; the Lord sporting in all this multiplicity, as the underlying reality of all. (9)

Q:     Swami, I find these mysteries hard to understand.

Sai:  The Divine mystery is incredibly marvelous. It is not easy for ordinary mortals to comprehend these mysteries. (10)

Q:     What prevents me from understanding them, from comprehending the formless God?

Sai:  The Unmanifested, Nirguna Brahman [Formless God] cognised at the climax of the Jnanamarga [wisdom path] cannot be grasped by the sense-centered individual without great travail and trouble. This is the reason why the Puranas dwell so much more on the Saguna aspect [the aspect of God with form] than on the Nirguna aspect of Godhead. First, the aspirant has to practice the Sadhana related to the Saguna aspect of God; this will endow him with concentration and later, according to the law of procedure from the gross to the subtle, he can merge his mind in the Nirguna Brahman. (11)

Q:     How could I move from being sense-centered to being God-centered in order to be able to know this mystery of God?

Sai:  Ponder over the ameliorative and curative advice I have given you out of the fullness of My Love; try to cleanse your minds through repentance of wrongs committed or contemplated; resolve with unshakable firmness to shape your lives anew, rid it of deep-rooted deleterious habits of speech, thought and action, and lead it in conformity with the Divine Plan, by which each of you will blossom into the fully Divine. (12)

(1)   Sai Baba Gita, 3.
(2)   Voice of the Avatar, II, 11.
(3)   Sathya Sai Speaks, X, 243.
(4)   SSS, III, 29.
(5)   Sanathana Sarathi, 31, Dec. 1988, 309.
(6)   SBG, 8.
(7)   Sathyam, Sivam, Sundaram, III, 65.
(8)   Sathya Sai Vahini, 11.
(9)   SSS, I, 53.
(10) SS, 38, April 1995, 88.
(11) Dharma Vahini, 67.
(12) Sathyam, Sivam, Sundaram, III, 6


Q:     Swami, You said that everyone is here for a purpose. Why are _You_ here?

Sai:  I have come to inscribe a golden chapter in the history of humanity. (1)

Q:     What do You mean, Lord?

Sai:  Sai has come ... to achieve the supreme task of uplifting the entire mankind, as one family through the bond of brotherhood, of affirming and illumining the Atmic Reality of each being in order to reveal the Divine which is the Basis on which the entire Cosmos rests, and of instructing all to recognize the common Divine Heritage that binds man to man so that man can rid himself of the animal, and rise to the Divine, which is his goal. (2)
I want to build one humanity without any religious, caste or other barriers in a universal empire of love which would enable my devotees to feel the whole world as their family. (3)

Q:     How can just one being change the whole world?

Sai:  The power of Sai is limitless; It manifests for ever. All forms of 'power' are resident in this Sai palm. (4) My Body, like all other bodies, is a temporary habitation but My Power is eternal, all-pervasive, ever-dominant. (5)

Q:     Does that mean that You can simply snap Your fingers and cure everything in the world?

Sai:  If I cure everything instantly, leaving the people at their present level of consciousness, they would soon mess up things and be at one another's throats again with the result that the same chaotic situation would develop in the world. (6) [Instead] I have to work through [people], rouse the in-dwelling God in them and evolve them to a higher reality in order to enable them to master the natural laws and forces. (7) [I will lead] the people ... to a higher level of consciousness to enable them to understand the truth of spiritual laws so that they may turn towards righteousness and steadfastly work for better conditions. (8)

Q:     Why did the Lord Himself come?

Sai:  When there is a small disturbance, a police constable is enough to put it down; when the trouble is threatening to develop into sizable proportions, a police inspector is sent; when it grows into a riot, the superintendent of police himself has to quell it; but when as now, all mankind is threatened with moral ruin, the inspector general comes down, that is, the Lord comes down with His army of saintly men and seekers. (9)

Q:     If You are the Inspector General, will You protect us from nuclear war?

Sai:  Evil is so widespread that humanity itself would be destroyed in a nuclear holocaust... . It is to prevent such a catastrophe that this present Avatar has come to raise human consciousness above the existing syndrome of anger, hate, violence and war and save the world from disaster. (10)

My mission is to pre-empt the fires [of thermonuclear conflagration] by reestablishing Dharma and the spiritual law of one God, one religion, one [heart] language embracing one humanity. (11)

Q:     Swami, why has the United Nations been unable to keep the world from war?

Sai:  Only the power of the Divine can save the world [today]. (12) [I have] to deal with [a] crisis which is world-wide and world-shaking. ... Immorality has put on the garb of morality and is enticing man into the morass of sin. Truth is condemned as a trap; justice is jeered at; saints are tortured as social enemies. Hence this Incarnation has come, to uphold the True and suppress the False. (13)

Q:     Will you destroy the wicked as you did in your Rama and Krishna Incarnations?

Sai:  In this Avathar, the wicked will not be destroyed; they will be corrected and reformed and educated and led back to the path from which they have strayed. (14) That is why this Avathar has come unarmed; It has come with the message of love. The only weapon which can transform the vile and the vicious is ... Love. (15)

Q:     There seems no question in Your mind that You will succeed.

Sai:  Even if the heavens fall, Sai's resolve will not alter. (16) Nothing can impede or halt [My] work. (17) The Will of God cannot be stopped. The events God ordains must take place. (18) The splendor of this Avathara will go on increasing, day by day. (19)

Q:     I believe You, Lord. But I fear that many will not.

Sai:  Many hesitate to believe that things will improve, that life will be happy for all and full of joy, and that the golden age will recur. [But] let me assure you that this dharmaswarupa, this divine body, has not come in vain. It will succeed in averting the crisis that has come upon humanity. (20)

(1)   Sathya Sai Baba: Embodiment of Love, Mason and Laing, 167.
(2)   Sathya Sai Speaks, IX, 85.
(3)   Spirit and the Mind, Sandweiss, 258.
(4)   SSS, IX, 83.
(5)   SSS, III, 122.
(6)   SM, 245.
(7)   SM, 245.
(8)   SM, 244.
(9)   Life of Bhagavan Sri Sathya Sai Baba, Kasturi, 213.
(10)SM, 239.
(11)SM, 257-8.
(12)Sanathana Sarathi, 34, Nov. 1991, 302.
(13)SSS, VI, 265.
(14)SSS, I, 22.
(15)SSS, I, 66-7.
(16)SS, 36, Dec. 1993, 334.
(17)SSS, III, 23.
(18)Eastern View of Jesus Christ, 12.
(19)SSS, III, 23.
(20)Sai Baba: Holy Man and the Psychiatrist, Sandweiss, 91.


Q:     Swami, sometimes, when I am home, I feel afraid and lonely without You near me.

Sai:  When in fear and doubt, pray to Me. Tune in to My mighty Power, which, compared to the power of the sun which I have placed in the heavens, is what a baby's breathing is to a typhoon. (1)

Q:     But when I leave Prashanthi, surely You will be busy and forget about me.

Sai:  No matter where you go, always know that I will be there, inside you, guiding every step of the way. ... You are my very own, dearer than dear to me. I will protect you as the eyelids protect the eyes. (2)

Q:     How will You know I need You, Swami?

Sai:  Call on Me in your distress; it is your right to invoke My Grace. (3) If you call upon Me, I shall be at your side.*** (4)

Q:     But, Swami, surely You save only the pure. I have been very bad recently.

Sai:  To say that you have to be pure in order to win My grace is as foolish as to say that you have to be healthy to receive the ministrations of a doctor! The pure do not need a Master! The tough do not need a doctor! (5) Why fear when I am here? Put all your faith in Me. I shall guide and guard you. (6)

Q:     But I cannot see You when I am home.

Sai:  I see [you] and I am with [you], wherever [you] may be. (7)

Q:     How can You help me thousands of miles away?

Sai:  Wherever you are, you are near Me. You cannot go beyond My reach. (8)

Q:     Swami, what happens if You do not come?

Sai:  I will not forsake you. I have come to help, to accompany, and to carry you. I can never forsake you. I will never fail in My duty to My children. (9) Nothing will harm him who turns his attention toward Me. (10) Sai Krishna will install Himself in the lotus of your heart. He will be ever with you, as guard and guide, and will shower Grace on you. He will be the Mother, Father and Precep­tor, the Nearest Kinsman; He will be your All. (11)

Q:     Even when I have been bad?

Sai:  However you are, you are Mine. I will not give you up. (12)

Q:     Even if I forget You for a while?

Sai:  Those who stray away will come again to me, do not doubt this. I shall beckon them back to me. (13)

Q:     Oh, Swami, You are the best friend anyone ever had!

(1)   Sathyam, Sivam, Sundaram, III, 110.
(2)   Sanathan Sarathi, 30, Feb. 1987, backcover.
(3)   Sathyam, III, 60.
(4)   Life of Bhagavan Sri Sathya Sai Baba, 110.
(5)   Sathyam, III, 101.
(6)   LBSSSB, 98.
(7)   Sathya Sai Speaks, IV, 33.
(8)   Sai Vandana, 74.
(9)   Yoga of Action, 8.
(10)Shirdi Sai in LBSSSB, 188.
(11)SSS, X, 149.
(12)My Baba and I, 69.
(13)God Descends on Earth, 35.

*** [KASTURI:] It does not matter if [the one in distress] is not a devotee. In calling upon Baba, no particular Name is essential â€" Rama, Krishna, Jesus, Allah, Sai, be it any. All Names and Forms being His and His alone, He is only too ready to answer the cry of the one in distress and to avert it. (LBSSSB, 133.)

These quotations are taken from the Sai Dictionary of Quotations, a collaborative work of 36 Sainet devotees.

Courtesy: http://www.saibaba. ws/teachings/ qa.htm


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