EL DESPERTAR SAI
EL DESPERTAR SAI: SHREE SAI CHAKRA SHREE SAI CHAKRA - EL DESPERTAR SAI

PLATICAS DE SATHYA SAI BABA

DIOS ES AMOR

LA VOZ DEL AVATAR

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jueves, 5 de noviembre de 2009

SHREE SAI CHAKRA


EL “SRI CHAKRA”

[Para quienes tengan las láminas de cobre con el grabado del “Sri Chakra”

y quisieran entender mejor su significado]


Se estipula que los upasanas o prácticas fervientes darán resultados únicamente cuando el practicante haya obtenido la iniciación por parte de un guru auténtico y competente.

El Sri Chakra o Sri Yantra es un diagrama o símbolo esotérico lleno de connotaciones místicas, tal como se explica en libros como el “Sri Vidya Saparyavasanaa”.

Según los Tantras o ciencia de adorar a Dios por medio de patrones simbólicos, existe la Luz Suprema o Prakasha. Cuando esta Verdad se autoactiva para manifestarse, el movimiento se denomina Vimarsha. Los rayos que emergen de la Luz Suprema se distribuyen en la forma de un diseño – el Sri Chakra. Representa una obra maestra y un plan maestro de manifestación, una imagen simbólica de la morada del Shakthi Supremo, la Divina Madre. Los Puranas se refieren a él como Srinagara.

La meditación en el Sri Chakra se inicia por la periferia o envoltura exterior (avarana) y va gradualmente hacia adentro, a través de los nueve Chakras, hacia el centro sagrado. Por último, surgirá como resultado la conciencia pura en cuanto Dicha y Luz.

El Bhavanopanishad enfatiza el bhavana o actitud correcta frente a la adoración, la que no ha de finalizar en los rituales externos, sino que debe moverse hacia la realidad interna.

El acto de adoración comienza con la veneración al auspicioso guru que representa el poder y la causa de todo. Luego, la adoración a la ‘diosa’ se divide en categorías como el cuerpo o la adoración física por medio de rituales, la adoración orientada a las palabras por medio de mantras y hacia la mente, a través de la actitud devocional o bhavana.

A continuación viene la adoración de los avaranas o envolturas, desde el exterior hasta el atrio interno. El esfuerzo constante deberá estar dirigido hacia la identificación del ‘sí mismo’ individual con Brahman, la Madre Divina en el Sri Chakra Upasana.

El cuerpo del sadhaka o practicante espiritual se va purificando paso a paso, liberándolo paulatínamente de atributos, hasta que vaya surgiendo la realización de que el cuerpo mismo es un Sri Chakra o el microcosmos en el macrocosmos de la creación universal.

El Sri Chakra representa la rueda de la creación : vida, mente, cosmos y tiempo. La meta radica en elevar al alma por encima de esta rueda. Es por ello que se dice que el Sri Vidya es el más grande entre los vidyas (conocimientos) espirituales = adhyatma vidya vidyanam Sri Vidya.

Después de llegar a controlar todas las tendencias que salen de la mente a través de los jnanendriyas (los cinco sentidos del conocimiento) y los karmendriyas (los cinco sentidos de la acción), uno llegará a gozar del anaahatha naada o sonido espiritual que fluye naturalmente del manasikha japa que es el canto mental que entona permanentemente el ‘So Ham’ = Yo soy Aquello. Este naada o sonido representa la causa mayor en que se basan todas las letras del alfabeto o aksharas, que llegan a cincuenta [está hablando del alfabeto sánscrito que constituye un lenguaje sagrado – al igual que el hebreo – N. de la T.] Estas letras conforman la base para todos los mantras y se dice que el gozo que produce este naada o sonido es el que le otorga su Siddhi (poder) a todos los mantras.

Los practicantes de Sri Chakra deberán meditar en su significancia esotérica para alcanzar la más alta meta de la bienaventuranza. La adoración deberá ayudar a destruir la mente y a alcanzar la beatitud final. Lo que se enfatiza en cuanto su logro mayor, no es tanto el manolaya, la unión o fusión de la mente, como el manonaasha o aniquilación de la mente, como su etapa más elevada.

El Sri Chakra tiene nueve envolturas. La primera, Triloka Mohana Chakra o Bhoopura, con cuatro entradas, corresponde a la envoltura densa o Annamaya Kosha. El vasana (impulso mental) de este Chakra se encuentra en el estado de jagrat o vigilia. Aquí, la mente se ve atraída hacia los placeres del mundo y disfruta de los objetos vulgares. A través de la adoración de este Chakra, se pone bajo control a la mente por medio de los mantras: Am, Aam y Sau.

Tripureshi es el segundo chakra del Sarvaasha Paripuraka o satisfacción de todos los deseos. La mente lo es todo en este chakra, puesto que en ella se originan los deseos. El vasana aquí es Swapna o el estado del soñar y en él reina la Luna. Se dice que la Luna y la mente están interconectadas. La envoltura tiene un loto de dieciseis pétalos en el Vishuddhi Chakra. Un sadhaka vivenciará aquí experiencias secretas y sutiles, en el cuerpo sutil constituido por los Pranamaya, Manomaya y Vignanamaya Koshas. El upasana (adoración en proximidad) producirá modificaciones mentales debido al movimiento de la mente y del prana (aliento vital, respiración). Los mantras que se utilizan para ser entonados aquí, son : Eim, Kleem y Sou.

La tercera envoltura es el loto de ocho pétalos conocido como Tripura Sundari que tiene las características de sankshopana o sushupti que son el sueño profundo, el cual es el vasana indicado. Esto representa la naturaleza del pralaya o devastación. Aquí el sadhaka se encuentra en un estado de sueño profundo, disfrutando del ananda que le es inherente, aunque en el ajnaana o ignorancia. Su pragna o conciencia estará activa, pero no ha ganado aún la sabiduría suprema. En todo caso, tendrá atisbos de ananda. Los mantras utilizados aquí para la adoración son : Hrim, Klim, Sau.

La cuarta envoltura comprende los catorce triángulos conocidos como Tripuna Vasini que otorgan todo lo auspicioso o saubhagya – lo que se considera como auspicioso aquí es la bienaventuranza. El vasana en este estado es el de un jignaasu o buscador del conocimiento de Dios. Se dice que en este chakra comienzan a disolverse las aparentes diferencias debidas al velo del Maya sobre el Parameshwara. Ishwara o el Guru le transmiten al buscador el conocimiento divino tradicional y la Diosa es visualizada como adorable, como aquella que reduce las diferencias y hace que surja la unidad. Los mantras utilizados aquí son : Heim, Hleem, Asou.

La quinta envoltura de diez triángulos exteriores es la del Guru, conocida como Tripurashri, que otorga toda la prosperidad o sarvathasadhaka. Aquí cabe propiciar al Guru y uno deberá prestarle seva o servicio.

En este punto aparece como Guru el Señor y concede la sabiduría que allana el camino a la inmortalidad. El Guru otorgará lo siguiente:

1. Sarva siddhi: el logro del conocimiento directo del Atma.

2. Sarva sampat: toda la riqueza que significa la carencia de deseos (nishkama)

3. Sarva priyamkari: placer perpetuo

4. Sarva mangalakarino: el sentir lo auspicioso de Shiva en todas partes

5. Sarva kamaprada: dicha suprema

6. Sarva dukha vimochini: liberación de toda desdicha

7. Sarva mrityu prashamani: inmortalidad

8. Sarva vigna nivarini: eliminación de toda diferencia

9. Sarvanga sundari: belleza total al eliminar toda superstición y toda ilusión – Maya

10. Sarva Saubhagya dayini: el sentimiento del Shivoham = yo soy Shiva y nada más.

Los mantras usados aquí son: Hsaim, Hskleem, Hssau.

Al seguir a la sexta envoltura de los diez triángulos interiores, conocida como Tripuramalini, ella les protegerá de todo. Aquí el aspecto es sravana o escuchar al Guru con fe en sus enseñanzas. Estarán allanando el camino para el contentamiento interno, con el sentimiento del MahavakyaTat Twam Asi”, apuntando a la unión de Shiva y Brahma. Vendrá el estado del abhaya, la intrepidez, puesto que el temor sólo puede existir en donde haya dos. Cuando uno mismo es Aquello (o todo) no es posible que exista el miedo y el sadhaka permanece en su propio estado. Los mantras utilizados aquí son : Hrim, Kleem, Blem.

La séptima envoltura de ocho triángulos conocida como Tripura Siddha es para eliminar todo roga o dolencia. La dolencia a la que se hace referencia aquí no es la enfermedad física, sino el bhava roga (la dolencia universal del ciclo de vida y muerte) o samsara (el fluir del cambio). El rasgo especial que se encuentra aquí es el de manana o cantar, para desarraigar toda duda causada por esta dolencia del ilusorio engaño del mundo. Esto nos lleva a la realización directa del Shivam, el conocimiento autoiluminado e indiviso. El sadhaka llega a realizar la realidad de no ser diferente del Atman o Brahman. La mente estará plenamente purificada para la instrospección total. Los mantras utilizados son: Hrim, Sreem, Sau.

El octavo avarana del triángulo básico conocido como Tripuramba, otorga todos los siddhis y requiere de la catacterística del nididhyasana (concentración, meditación) para obtener la identidad absoluta con Brahman. En este nivel, la mente habrá sido modificada hasta un estado super refinado conocido como turiya o cuarto estado, en que es completo el conocimiento de la realidad. Se dice entonces que el sadhaka se encuenta en Nirvikalpa Samadhi. Los mantras utilizados aquí son : Hsrim, Hsklreim, Hsrow.

La novena envoltura, Mahatripura Sundari, la del bindu o punto en el entrecejo, es muy próxima a la octava, el estado de nididhyasa que lleva suavemente al de Samadhi que representa el estado de este punto final del Sri Chakra.

El sadhaka se encuenta ya en el estado de turiya, cuando la mente ha perdido toda distinción en ideas. No existe sino la identidad del Jiva con Brahman. El samadhi representa la realización directa de esta identidad. Se desvanece el Ahamkara o ego y todo es inundado únicamente por la conciencia átmica. Aquí está la síntesis de todo Ananda, aquello que se encuentra más allá del alcance de la palabra o el pensamiento. Metafísicamente, se dice que el sadhaka ha alcanzado el estado de la deidad misma, en un estado sin atributos, más allá del turiya. Este es el incomparable estado existente más allá de la Paz Suprema, el estado del Jivanmukta (liberado en vida) en el Savikalpa Samadhi (el samadhi en el que persiste la ideación). Este es el estado del contento permanente, de la bienaventuranza suprema, del Moksha o liberación final. El mantra para este bindu o envoltura final que otorga el sarvananda, es panchadasi. Los quince mantras son:

Ka, Eh, Ee, La, Hrim,

Ha, Sa, Ka, Ha, La, Hrim,

Sa, Ka, La, Hrim.

El mantra “Shreem” se agrega a estos quince cuando es propiciada la Diosa como Shodashakshari, Aquella de las dieciséis letras.

De modo que el Sri Chakra es, en verdad, el Macrocosmos – el Microcosmos es el cuerpo del ‘dos-en-uno’: la unión de Shiva-Shakti.

El Bhavanopanishad entrega la siguiente descripción del Sri Chakra : Brahman, El sin atributos, y Su poder de manifestación Sri Lalitha, son Kameswara y Kameswari que residen en el Bindu o punto central de Sri Chakra. Representan a Prakasha (conciencia) y a Vimarsha (poder).

El Chakra representa los nueve pasos de la mente que se esfuerza por alcanzar lo supremo en el núcleo del sistema humano. Mientras se producen las transformaciones mentales, va disminuyendo en cada paso, gradualmente, el sentimiento de dualidad y se produce un definido progreso hacia la meta divina, hasta que desaparece toda sensación de un ‘yo’ separado. De modo que el Chakra simboliza el despertar creador del Sadhaka a lo largo del trayecto hasta la Realidad Última.

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Nota nº 1: El Capítulo 9 del libro “The Endless Divinity” de Shakuntala Balu (segunda parte de “Divine Glory”, cuya primera parte, “The Divine Master”, fuera escrita por su marido V. Balu), se titula: “The Sri Chakra and the Engineer” [El Sri Chakra y el Ingeniero].

Aquí se narra la singular relación entre Bhagavan Sri Sathya Sai Baba y el ingeniero Sr. Chintamani a quien Swami, en su primera y única entrevista, le indicó que estaba liberado, salvo, y que contaba con Su protección.

La especial devoción del Sr. Chintamani se centraba en la Devi y recitaba diariamente el Lalitha Sahasranamam. Hay muchos devotos que adoran a Sai Baba como Diosa Lalitha, la cual simboliza la unión de Shiva y Shakti.

El Sr. Chintamani se retiró del servicio activo en 1977, estableciéndose con su mujer en Bangalore. Desde ahí viajaban frecuentemente a Whitefield y también a Puttaparthi. En este último lugar, un amigo les presentó a la Sra. Tulasamma, una devota en torno a la cual solía producirse toda una variedad de milagros de Sai Baba. Entre la profusión de manifestaciones y ‘apariciones’ de todo tipo, Tulasamma les entregó a los Chintamani numerosos objetos que Swami indicaba eran para ellos.

Además, y cito del libro:

“Un evento de gran importancia espiritual para el Sr. Chintamani se produjo al informarle Tulasamma que un Sri Chakra sobre una lámina de plata se había materializado para él. Este fue llevado a casa de los Chintamani para ser instalado, con los debidos honores, el 9 de marzo de 1979.

El Sr. Chintamani, adorador de la Devi desde siempre, estaba emocionado. Le dieron la bienvenida a Tulasamma con honores de purnakumbha (total de los aires vitales) cuando llegó a dirigir el puja (ritual) e instalar el Chakra en el hogar. Cuando Tulasamma abrió su cajuela con los artículos para el puja, exclamó, ‘¡O, aquí hay una nueva foto para ustedes: la Diosa Mahalakshmi sentada sobre el Sri Chakra!’ Con inmensa alegría hicieron enmarcar tanto la foto como la lámina de plata con el Chakra y los instalaron en su santuario.

El Sr. Chintamani explicó que, en un comienzo, vaciló ante la idea de instalar el Sri Chakra en su hogar, puesto que no creía en los rituales y todos le habían dicho que el poseerlo implicaba pujas y rituales complicados. Mas Tulasamma le aseveró que ello no era necesario y que podía hacer lo que prefiriera o continuar con sus prácticas habituales, puesto que Swami se lo había enviado especialmente a él.

El Sr. Chintamani comentó: ‘Encontré un libro poco común acerca del Sri Chakra en que se explicaba el significado esotérico de cada chakra y, así llegué a entender mucho mejor el culto de la Devi.’

El vínculo espiritual con Swami a través de Tulasamma se mantuvo hasta la muerte de ésta.”

Nota nº 2: En el capítulo 2 del libro “¡Alégrense! ¡Las Escrituras se han cumplido! El Fénix ha venido!” de Kristina Gale-Kumar,

“[En el ángulo inferior derecho (del Petroglifo Hopi), debajo del Gran Espíritu en medio de las mazorcas de maíz, se encuentra el símbolo del territorio sagrado del corazón del continente americano, el cual es, para los Hopi, el Área de las Cuatro Esquinas de los Estados Unidos.] Esta creencia de los Hopi en cuanto a que el desierto del Suroeste es el centro espiritual del continente, puede no ser únicamente una hermosa metáfora. Según un informe transmitido por la CNN en 1990, un piloto que sobrevolaba el área, descubrió algo sorprendente : por debajo de su avión se veía grabado en la superficie de la tierra, en grandes proporciones, un diseño geométrico – el que nosotros conocemos como el Sri Chakra – que él no supo a qué atribuir.

En Oriente esta figura se conoce como el Sri Yantra Mantra en el que la red de triángulos entrelazados, apuntando hacia arriba y hacia abajo, es, en esencia, un gran chakra del corazón. El símbolo mismo se considera un mantra, lo que significa ‘una oración, himno o fórmula sagrada que encarna a la Divinidad o al aspecto de Dios que se invoca’. En este caso se trata de una fórmula visible como ‘yantra’ que es la parte física o visual del mantra. En pocas palabras, un mantra es el Nombre de Dios, en tanto que un yantra representa la forma física y visible de ese Nombre.

El ya fallecido Hans Jenny – un pionero en el estudio de la ‘cimática’: el estudio de las interrelaciones entre formas de ondas y materia – construyó un ‘tonoscopio’ que transforma los sonidos en una representación gráfica visible. Cuando se entona la antigua palabra sánscrita para Dios: el OM (o AUM) el ‘tonoscopio’ produce un círculo perfecto y, cuando se va apagando el sonido de la M, el círculo se llena con las figuras triangulares concéntricas, idénticas al centro del Sri Yantra Mantra. En otras palabras, esta antigua palabra para Dios, el OM, produce este intrincado patrón del charka del corazón que es idéntico con el gigantesco dibujo que descubriera ese piloto y que mostrara por televisión la CNN en 1990. Por otra parte, según la tradición hindú, esta figura representa también el perfecto equilibrio entre los aspectos masculino y femenino del universo. Como lo explicara Joseph Campbell en su serie de conferencias “El Poder del Mito”, dictadas en la Fundación J. Campbell y transmitida por PBS, su simbolismo representa: ‘el Centro Creador desde el cual provinieran el universo y todas las cosas, es decir, la Palabra Creadora’.

… Aparentemente, este dibujo es reciente puesto que jamás se había visto antes, pese a que aviones tanto comerciales como privados han volado por sobre esta área innumerables veces desde los comienzos de la aviación en el siglo XX. Este dibujo también pareciera ser diferente de las bien conocidas figuras gigantes dibujadas en las planicies de Nazca, en las laderas de los Andes en Sud América, descubiertas hace ya muchas décadas. Cabe también agregar que los científicos que lo han estudiado no han podido descubrir qué puede haberlo producido ni cómo puede ser tan matemática y geométricamente perfecto.”

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[Traducciones y Notas de

Herta Pfeifer, Santiago, agosto 2005]


SHREE SAI CHAKRA

Ghandikota V. Subba Rao
Prashanthi Nilayam
Christmas, 1999

DIVINE WORSHIP

In the ancient Vedhik tradition, the worship of the Divine takes mainly three forms:

  1. In the outer physical or gross form, an idol or image or picture of that divinity is worshipped; this is called representational type of worship i.e. Pratheekopaasana.
  2. That same divinity is worshipped in terms of particular sound forms or sacred letter/word forms. This is called subtle type of contemplation, Bhavopaasana.
  3. If that Divinity is fully internalised, and installed within the heart of the worshipper, and worshipped with single-minded devotion that worship is classed as "Self absorption in the divinity, Ahamgrahopaasana. If such contemplation becomes automatically continuous, the distinction between the worshipped and the worshipper ceases and the seeker is united as it were, with the Divinity.

Generally speaking, Vedhik Worship of a Divine personality is performed through the composite use of:

  1. holy sacred formulae (Manthras)
  2. potentised diagrammatic inscriptions of letters/words pertaining to that Deity i.e. Yanthra or Chakra and
  3. a set of specific procedures or methodology of worship called Thanthra.

SATHYA SAI, WORLD'S SPIRITUAL BEACON-LIGHT

A great doyen of Vedhik learning, culture and practice, late Shree Ghandikota Subrahmanya Shasthriji, the seer of Shree Sathya Sai Gaayathree Manthra (called a sage by Bhagavaan Shree Sathya Sai) had repeatedly authenticated the Divinity of Bhagavaan Baba by utilising a number of scriptural criteria based on the name, the meaning of the name, His form, His characteristics and qualities, His principles, practices, precepts, powers, preachings, pursuits, and teachings, etc. The revered Pandith concluded that Baba is a Divine Advent and Baba indeed is the epitomy of all divinities. Today Baba is the Supreme Spiritual Leader in the entire world. That is why this Divine Personality is the subject of dedication of the three Gaayathrees - Shree Saayeeshvara Gaayathree as early as 1977, the Sai Suurya Gaayathree in 1997 and Sai Hiranyagarbha Gaayathree in 1999. These three together have been termed by Baba as "Sai-three" (Details of these three manthras and their unique properties have been elaborated in Sai-three booklet and also in Sanaathana Saarathi, in its Thelugu version).

INSPIRATION FOR THE SAI CHAKRA

It is again the divine inspiration of Bhagavaan Shree Sathya Sai, who is the presiding deity of the triple Gaayathree (or "Sai-three") manthras that prompted the preparation of this Sai Yanthra (or Chakra), which is a diagrammatic representation of Sathya Sai related Manthras, characteristics, powers, principles, pursuits, philosophy, preachings, miracles, glories, service activities, vital messages, etc. This Yanthra is the key to the understanding of the essence of the Sathya Sai Avathaar. It is a potentised mapping of the Sathya Sai spiritual 'terrain', being a subtle expression of Sai in Vedhik terminology. It is a composite multi-metric portrayal of Sai spirituality. This Chakra was prepared at the holy Brahma Muhuurtha (early dawn time). Monday 11th October 1999; that same afternoon, Baba called this writer for an interview at which He blessed this Yanthra thrice, after a discussion of its contents (please see the Sai Chakra shown below).


Prathyaksha Bhagavaan Shree Sathya Sai-three Sapthamayee
Yanthra - Chakra

Diagramatic representation of Sai's Triple Septets
(Principles, Practices and Powers)

DHYANAM:
Yo Dhevah Sathyasaayinah
Buddhim Dharmaadhi Gocharaam
Prerayeth Thasya Yath Thejah
Thadhvarenyam Upaasmahe||

NAMASKAARAM:
Sarvanaama-dharam Shivam
Sarva Ruupa-dharam Shaantham
Sath, Chith, Aanandham Adhvaitham
Sathyam Shivam Sundharam ||

Dhakshine Hasthachaalana-Vibhuuthim
Vaame Bhaktha-Lekha-Lasathkaram
Aayuraarogya Dhaathaaram
Saayi-Dhanvathareem Upaasmahe||

Uchitha-Vidhyaa-Vaidhya-Sujalaadhi Aneka Prajaahitha Dharmakaarya -
Phalapradhyakaaya Namo Namah||


The following links are for color images ( each about 320KB) of the Sree Sai Yanthra in
Sanskrit Thelugu


SAITHREE SEPTET PRINCIPLES

Baba once explained that His Avathaarik divinity is usually expressible in terms of Septets - i.e. Sapthamayee. That is why the full title of this Yanthra is "Prathyaksha Bhagavaan Shree Sathya Sai-three Sapthamayee Yanthra - Chakra".

The Sai Chakra is a mystic diagram of graphics of lines, circles, curves etc containing Sai's divine seven dimensional seed-principles which enable a Sai devotee to realise his or her highest i.e. Divine potential. The Chakra or Yanthra maps out systematically the steps in the integral evolution of Sai spiritual consciousness. The Sacred Seed Manthras or formulae filling the diagram, contain in a nutshell, the essence of Sai Spirituality. The Sai Yanthra contains an integral subtle picture of Sai phenomenology, theology and praxis to reach Divinity. That is why Yanthra worship is considered superior to image worship which is at the gross level. The points of the Yanthra correlate with the inner forces in each individual and link them with divine cosmic energies.

The contemplation of the Sai Chakra activates or turns our inner wheel (Chakra) of Spiritual energy opening vistas of Divine Truth, Goodness and Beauty i.e. Sathyam, Shivam and Sundharam, for realising the eternal, universal principle of Divine Bliss (Aanandham). The inner flowering of Sai consciousness results in the outer manifestation of pure love for all beings, without distinctions and of selfless service to the needy and suffering fellow living beings. This is the fulfilment of life leading to Self- and God realisation.

MULTI-DIMENSIONAL POWER OF SAI CHAKRA

The divine Yanthras are generally encircled by a square. This is called Bhuu-Pura or Meru-Pura or Kailash-pura - the "apex Spiritual City". This constitutes the Universal Stage or altar or enclosure, where the play of the individual, collective and cosmic forces are at work in unison This Bhuu-Pura has been reverberating since eternity with the sound vibrations of OMKAAR, the source of all energies. It is the sound expression of Para Brahman, the Supreme principle of eternal Universal, Absolute or Pure Consciousness. OM is the Primal Sound, the SOUND of all SOUNDS, the singular SOUNDLESS SOUND.

OMKAAR also represents the base source of all religions - namely Sanaathana Dharma the most ancient, and yet the most modern manifestation of spiritual consciousness. Bhagavaan Shree Sathya Sai is the embodiment in human form of the essence of all religions. BABA is SANAATHANA SAARATHI, the ancient and ever new Charioteer guiding humanity to its SUPREME GOAL of SELF- and GOD REALIZATION, in ONENESS, in UNITY, in IDENTITY with DIVINITY. He loves all religions. He is a Universal divine personality without any differences relating to caste, country, colour, creed, race and religion. He emphasizes: "There is only one race, the race of humanity; There is only one religion, the religion of love; There is only one language, the language of the heart and there is only one God who is omnipresent. "Love all, Serve all" is Baba's Universal Dharma. The Bhagavath Geetha declares "Samathvam Yogam Uchyathe" Equal-mindedness is the true Yoga. That is why Baba speaks of the septet of Equality:

  1. Equal Vision (Sama Dhrishti)
  2. Integral Unity (Sama Ikyatha)
  3. Total integrity (Samagratha)
  4. Equal mindedness (Sauhaardhratha)
  5. Equilibrium of mind (Saumanasyam)
  6. Equal fraternity (Saubhraathratha)
  7. Equal essence of Life (Samarasam)

The dot at the centre of this Sai Yanthra is the non-dual, monistic, five-lettered, holy formula for deep contemplation, namely, "Sai Shivoham" I am this Supreme Universal Divine Source and Force, Shiva Sai. Sai is Shivashakthi. I am this Shivashakthi.

This central dot is the Light Supreme in the sanctum sanctorum; it is enclosed by an equilateral triangle - the three sides of which represent. "Sathyam, Shivam, Sundharam" Truth, Goodness and Divine Beauty. These are the triple spiritual illuminating impulses, radiating outward from the central area of the Yanthra and thereby sanctifying the whole Mandala or Sai spiritual field or terrain, which consists of nine spaces or areas each enclosing Sai principles. The Sai Spiritual terrain in between the outer perimeter of the square and the inner triangle is circumscribed by three circles, along which the three Sai Gaayathrees (named "Sai-three" by Baba) are inscribed. The "Sai-three" is the core foundational support, as it were, of this multi-dimensional structure, Sai Prashaanthi Kshethram - the Sai abode of perfect Peace, Tranquility and Bliss.

SAI SIXTEEN DIVINE ATTRACTIONS

Just as the Earth Goddess possesses the force of gravitational attraction, the Sathya Sai Avathaar exerts sixteen divine forces of attraction, sourced in the immense reservoir or great mass of His Divine Love:

  1. KAAMA AAKARSHANA: Power to fulfil legitimate desires of devotees.
  2. BUDDHYAAKARSHANA: Power to activate, stimulate devotees' intellect in the direction of enquiry of truth of the Self.
  3. SHABDHA AAKARSHANA: Power of divine sound vibrations, expressed through messages, teachings and instructions to seekers.
  4. AHAMKAARA AAKARSHANA: The power of inflating the ego of the devotee in the first instance and then deflating it to a point of egolessness.
  5. SPARSHA AAKARSHANA: The power of miraculous touch, healing touch, purifying touch and holy touch.
  6. RUUPA AAKARSHANA: Power of attraction of this divine bewitching beautiful Form.
  7. RASA AAKARSHANA: Power of overflowing sweetness, compassion and grace-filled protection and assurances to devotees.
  8. CHITTHA AAKARSHANA: Power of heart-to-heart attraction which is inexpressible in words but evokes overwhelming response from the devotee.
  9. GANDHA AAKARSHANA: Power of His divine fragrance exuding purity and holiness.
  10. DHAIRYA AAKARSHANA: The power of overwhelming courage and self-confidence.
  11. SMRITHYA AAKARSHANA: Power of phenomenal memory of the past, present and future.
  12. NAAMA AAKARSHANA: The power of chanting Sai's name, in terms of miraculous beneficial effects.
  13. BEEJA AAKARSHANA: Power of controlling or operating the "seed" forces of knowledge, consciousness, time and existence.
  14. AATHMA AAKARSHANA: Power of attracting the totality of our being.
  15. AMRITHA AAKARSHANA: Power of bestowing immortality.
  16. SARVA AAKARSHANA: The Sixteenth is the combination of all the above Powers - constituting integral holistic Divinity.

SIXTEEN RADIATIONS OF SHREE SAI CHAKRA

The above Sixteen gravitational forces of Sai's Divine Love are the obverse of the following Sixteen radiational aspects of the Sathya Sai Avathaar epitomised in the Shree Sai Chakra.

This detailed explanation of the Sai Chakra begins from the outer square perimeter and sequentially moves inward in the direction of the central dot.

  1. Closely following the sides of the perimeter, the seven fold mission or purposes of the Sai Avathaar are specified as follows (Shree Sathya Sai Avathaara Prayojana Sapthakam).
    1. Aakarshanaaya Sarva Janaanaam: Drawing all people of all ages, climes, castes, countries, colour or creeds without any distinction by His magnetic power of universal love.
    2. Vikarshanaaya-cha Dhushkruthyaam: Weeding out the wicked qualities by His loving kindness, compassion and grace.
    3. Samskaranaaya Thaamasikaanaam: Reforming the inactive, the ignorant and the lazy by activating them towards the performance of their duties.
    4. Samkarshanaaya Raajasikaanaam: Rechannelling the energies of the selfishly active and passionate persons into the performance of selfless and altruistic activities benefiting society.
    5. Utkarashanaaya Saadhunnaam: Elevating the good and noble persons into ever higher levels of spiritual consciousness.
    6. Saakshaathkaaraaya cha Bhakthaanaam: Bestowing the direct vision of the Lord to the true devotees.
    7. Prema Sevaa Prakarshanaaya Sambhavaami Padhe Padhe: Manifesting by His own example, the principle of Selfless, loving, egoless service to the needy, Baba declares He will assume repeated advents.
  2. Baba is the embodiment of universal values of all religions. In the yanthra are inscribed the symbols of seven religions, as examples: Shree Sathya Sai Dharma Sapthakam. These and other religions are sourced and therefore headed by the Ancient, Eternal, Universal Religion, Sanaathana Dharma, symbolised by OMKAAR, The Pranava stands for both the Immanent and Transcendental aspects of the Supreme Spirit, Parabrahman.
    1. The Zoroastrian or Parsi religion is symbolised by the flaming fire place in order to burn away our bad thoughts and desires.
    2. The Jewish religion has "Menora" as its symbol. It consists of seven branches of lamps indicating that God created the world in six days, and the central shaft represents the Sabbath, the seventh day for rest.
    3. The Buddhist Wheel stands for the wheel of time, the wheel of samsaar - the phenomenal world cycle, and most importantly for the wheel of righteousness which is the key to the release from bondage to Time.
    4. Jain religion is symbolised by an outstretched palm of right hand bearing the word Ahimsa or non-violence, which is the corner stone of Jain faith. On top of the hand is the Svasthika whose four sides represent the four types of destinies of man. On top of the Svastika are three dots standing for spiritual knowledge, strong faith and good conduct as means of emancipation. There is a crescent with a top dot - all these elements covered by a rectilinear enclosure.
    5. The Christian cross symbolises Self-sacrifice by crossing out or removing the ego.
    6. The Islamic Crescent with moon inside is an inspiration for firm and steady faith in, and unflinching loyalty to, God.
    7. The Sikh symbol consists of a double edged sword surrounded by a circular wheel or Chakra, held up by a sword on each side. The Chakra stands for the principle of infinity; the other symbols stand for Supreme Self-Sacrifice.
  3. In the areas between the religions symbols and the first circular space are shown the Sathya Sai Saadhana Sopaana Sapthakam, or, the Seven Steps for Liberation. These are:-
    1. Good resolution (Sathsankalpam)
    2. Good company and character (Sathsangam)
    3. Good deeds (Sathkarma)
    4. Living a spiritual life (Saalokya)
    5. Living in close proximity to Divinity (Saameepya)
    6. Experiencing divine nature and Bliss (Saarurpya)
    7. Becoming one with the Divine (Saayujyam)
  4. In the first circular space is inscribed the Shree Sathya Sai Suurya Gaayathree Manthra
  5. Om Bhaaskaraaya Vidhmahe
    Saayi Dhevaaya Dheemahi
    Thannah Suryah Prachodhayaath

    Meaning: We recognise this Self effulgent Divine Advent Sathya Sai. We meditate on HIM with all our heart. We pray that this Sai Sun God dispel our inner darkness and bestow on us health, strength, stamina, skill and success in our daily duties.

  6. In the inner space covered by Sai Suurya Gaayathree are the seven petals on which are inscribed the seven miraculous powers of Baba. These are Shree Sathya Sai Mahima Sapthakam:

    1. Magnetic miracle of Universal LOVE (Vishva Janeena Dhivya Aakarshana Shakthi).
    2. Materialisation miracles: Undepleted power of creating a variety of articles of spiritual significance to the recipients (Sahaja Sankalpa Dhivya Dhravya Shrushti Shakthi).
    3. Mind boggling medical miracles i.e. removing illnesses of the body, mind and intellect and above all of the ego; rescuing devotees from the jaws of death; appearing simultaneously at different places (Aadhi Vyaadhi, Apamruthyu Harana, Bhava Roga Nivaarana Shakthi).
    4. Mighty Metaphysical miracles of teachings, preachings and reachings; expressing deep philosophical truths in the simplest possible language, understandable by the laymen and appreciated even by Pandiths (Jnaana, Vijnaana, Sujnaana Prabodha Pradhaana, Prasaara Shakthi).
    5. Monumental mega public service activities, and projects in the fields of free education, free medical services, free potable drinking water supplies, etc (Prema Sahitha Apaara Loka Sevaa Paraayana Shakthi).
    6. Micro and macro management miracles - planning, executing and managing a variety of smallest to highest tasks (Laghu Brihath KaaryaNirvaahaka, Vyavahaara Dhakshathaa Shakthi).
    7. Magnum man-making miracles i.e. changing, reforming, transforming, metamorphosing a vast number of persons for spiritual progress and welfare (Sarva Janaabhyudhaya Nishreyasa Parvivarthana Shakthi).
  7. In between the above seven petals, and closely following the inner perimeter of the first circle, are inscribed the Shree Sathya Sai Dhevatha Shakthi Saptakam, or the seven fold divinities with their respective powers. These powers are embodied in Bhagavaan Baba who states that the self-same divinities and powers are present in a seed form in all individuals too.

    1. Gaanaapathyam represents power of intellect
    2. Vaishnavam represents power of right action
    3. Shaivam represents power of non-dual, unifying knowledge
    4. Shaaktham (Divine mother) represents the power of universal divine love
    5. Braahmayam refers to the power of beneficial creative activity
    6. Sauram represents Vital sacrificing power
    7. Aathmeeyam represents the power of the Supreme Aathma
  8. Across the seven leaves are inscribed Shree Sathya Sai Neethi Sapthakam - the seven fold moral disciplines; these are seven codes of conduct for Seekers:-
    1. Dhamam - Control of outer senses
    2. Dhayaa - Kindness and compassion
    3. Dhaanthi - Mastery of inner senses
    4. Dhaanam - Giving, sharing, caring
    5. Dharmam - Righteous altruistic Self-sacrificing deeds
    6. Dhairyam - Courage with Self-Confidence
    7. Dhyaanam - Contemplation and meditation
  9. In the second circle, Shree Sathya Sai Hiranyagarbha Gaayathree is inscribed:
  10. Om Premaathmanaaya Vidhmahe
    Hiranyagarbhaaya Dheemahi
    Thannah-sathyah Prachodhayaath

    Meaning: We recognise this Sathya Sai as the incarnation of Divine Love. We meditate on this Self Shining Golden-Wombed Divine Personality. Let this God of Truth destroy our six demonic qualities of Anger, Lust, Pride, Infatuation Greed and Jealousy and vivify our mental and intellectual faculties and lead us on the path of LOVE and Spiritual Elevation!

  11. Following the inside perimeter of this second circle, the Shree Sathya Sai Aathma Dharshana Sapthakam or the seven fold stages of Self Awareness and realisation are inscribed:
    1. Aathma Vichaarana: Self Awareness through Self-enquiry
    2. Aaathma Vishvaasam: Developing Self-Confidence
    3. Aaathma Vijnaanam: Acquiring Wisdom of the Self
    4. Aaathma Nivedhanam: Living in Self-Surrender
    5. Aaathma Santhrupthi: Gaining Self-Satisfaction
    6. Aaathma Thyaagam: Selfless, Self-Sacrifice
    7. Aaathma Saakshaath-Kaaram: Reaching the state of bliss in Self-Realisation
  12. On the seven petals between the second and third circles are inscribed the Shree Sathya Sai Upaasana Sapthakam - Sai's seven fold paths to Braahmik consciousness; Baba stated that these are the names of the Universal Divine Mother i.e. Gaayathree. They apply equally to Bhagavaan Baba.
  13. The first method is called Sathyavathi, the quest for truth, investigating the underlying unity in all the phenomenal diversity.

    The second method is called Angavathi or limb-based method by contemplating the Divine in its partial manifestations in nature e.g. The five great elements.

    The third method is called Anyavathi - which proceeds by contemplating the Divine through various Sacred Symbols or insignia e.g. Idols or pictures representing the glorious form of divinity.

    The fourth method is called Nidhaanavathi - the slow, but sure and steady path of graded steps to spiritual communion.

    The fifth step is called Sujnaanavathi - the path of acquiring right knowledge of God, Nature and the Man: Living in the consciousness of Ayamaathma Brahma: This Aathma is God.

    The sixth step is called Vijnaanavathi - reaching the highest state of wisdom of experiencing unity in all the diversity of the world and then contemplating on the statement Thathvamasi, Thou art that.

    The seventh is called Prajnaanavathi which is the state of constant integrated total awareness in bliss supreme; experiencing the truth of the great aphorism, Aham Brahma Asmi: I am Brahman, the Supreme divinity.

  14. The inmost third circle contains the Shree Sathya Sai (Eeshvara) Gaayathree:
  15. Om Saayeeshvaraaya Vidhmahe
    Sathya Dhevaaya Dheemahi
    Thannah Sarvah Prachodhayaath

    Meaning: We have come to know through scriptures, preceptors and by our own experience that Sathya Sai is the Supreme Divinity. We meditate whole heartedly on this God of Truth. We pray that He, the Omniscient, Omnipotent, Omnipresent Divine Personality destroy our ego and primal ignorance and grace us with Liberation!

  16. The Shree Sathya Sai Siddhaantha Sapthakam or the seven basic Sai Values and principles for practice are inscribed on the seven petals in the inside area of the third circle. These are:
    1. Sathya - Truth
    2. Dharma - Righteous Action
    3. Shanthi - Perfect Peace
    4. Prema - Selfless Love
    5. Ahimsa - Hurt Never
    6. Thyaaga - Help Ever; Sacrifice
    7. Aanandham - All these culminating in Bliss in communion with God, Nature and Man.
  17. In the fourth circle is the equilateral triangle, the three sides of which enclose the principles of Sathyam, Shivam, Sundharam i.e. Eternal Truth, all inclusive Goodness and Divine Beauty - the triple essence of Sathya Sai Avathaar. The person who knows Truth (Sathyam) and who lives his life in virtue (Shivam) will radiate Beauty and Bliss (Aanandham).
  18. At the centre of this whole diagram is the non-dual holy formula "Sai Shivoham": I am none else than Sai Shiva". This continuous unbroken consciousness will result in liberation and also unity with Shiva Sai Mahaadheva i.e. Saayujyam. The inspiration for this holy formula came on Mahaa Shiva Raathri, 1996.
  19. The goal of the whole journey is reaching the mountain top when one's whole being is filled with the thought "Sarvam Khalvidham Brahma". All this is Brahman. This is the state of liberation while living (Jeevanmukthi). This is the Secret of the Sai Chakra.
  20. The spiritual Seeker internalises this Sai Chakra and firmly installs in his body which then becomes Prasanthi Nilayam, the abode of eternal peace. This mode of Worship of the Sai Chakra is called the Sai Thanthra. As the devotee steadies this internal Chakra worship, his Kundalini (the coiled spiritual energy at the basal plexus) gets awakened, gradually courses upward to the Sahasraara Chakra (the thousand petalled lotus) in the crown of his head; the flow of Sai nectar becomes overwhelming. The Seeker is then liberated!

~~~~~ OM THATH SATH ~~~~~


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